شهردار پیرانشهر گفت: شورای اسلامی و شهرداری پیرانشهر در فصل عمرانی همواره در خدمت مردم بوده و در آبادانی شهر کوشا است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی  روژنیوز در خصوص عملکرد شورای اسلامی و شهرداری پیرانشهر در فصل عمرانی سال ۱۴۰۲ گفتگویی با صفر تفاخر شهردار پیرانشهر ترتیب داده که در ادامه با هم می‌خوانیم:

در خصوص اقدامات و عملکرد شهرداری در فصل عمرانی سال ۱۴۰۲ و نحوه هزینه‌کرد آن توضیح دهید تا مردم در جریان امر قرار گیرند.

صفر تفاخر: همچنان که مستحضر هستید شهرداری پیرانشهر امسال در حوزه عمرانی فعالیت‌های های عمده‌ای را انجام داده است و باتوجه‌به اینکه نیازهای شهر حوزه‌های متفاوت توسط اعضای شورای اسلامی نیازسنجی و بررسی شده بود در قالب بودجه پیشنهادی به شهرداری ارجاع و مورد بررسی و تصویب قرار گرفت.

همکاری نهادهای مختلف با شهرداری

برنامه شهرداری براین مبنا بود که بتوانیم از پتانسیل‌های شهر در راستای خدمت‌رسانی برنامه‌هایی را که دوستان در شورای شهر به مردم وعده داده بودند محقق کنیم و این محقق نمی‌شد مگر اینکه همدلی هماهنگی و همسویی در سطح شورای تأمین، شورای اداری و مجموعه کارکنان شهرداری باشد و خوشبختانه در مدت ۱۱ ماه گذشته که بنده به‌عنوان شهردار در خدمت همشهریان بودم سعی کردم این موضوع رو تقویت کنم و بر اساس تعامل همکاری و هماهنگی فعالیت‌های روزمره شهرداری پیش ببرم.

 وضعیت آسفالت خیابان‌ها و کوچه‌ها در فصل عمرانی سال ۱۴۰۲

یکی از وظایف شهرداری خدمت‌رسانی به همشهریان است و همه عزیزان مستحضر هستند هر شخصی که از منزل بیرون می‌آید تا زمانی که به منزل برمی‌گردد با امورات شهرداری دست‌وپنجه نرم می‌کند و عملکردهای شورا و شهرداری به عینه می‌بینند و این عملکردها در دید عموم هستند.

یکی از نیازهای سطح شهر باتوجه‌به گستردگی و توسعه صورت‌گرفته شهر، بحث معابر شهری پیرانشهر است از یک هزار و ۲۸۸ کوچه که نزدیک به یک میلیون و ۹۰ هزار مترمربع معابر خاکی است، با برنامه‌ریزی ما توانستیم ۳۰۰ هزار مترمربع را زیرپوشش آسفالت ببریم، اگر مانند سنوات گذشته به‌صورت لاک‌پشتی عمل می‌کرد قطعاً تا ۲۰ سال آینده هم این معابر خاکی از سطح شهر پیرانشهر حذف نمی‌شد، کمااینکه روزبه‌روز محلات شهر درحال‌توسعه است و کوچه‌ها و محلات دیگر اضافه می‌شوند.

تاکنون نزدیک به ۲۵۰ هزار مترمربع از معابر سطح شهر در ۲۰ محله شهر فعالیت عمرانی آسفالت داشتیم و برای این امر ۳۰ هزار تن آسفالت و ۳۷ هزار تن مصالح دانه‌بندی شده آماده شد، این آمار برای کسانی که در حوزه کارخانجات شن و ماسه فعالیت دارند در حد بالایی است.

در فصل عمرانی ۱۲۸ کوچه و ۶ خیابان اصلی زیرپوشش آسفالت رفت با متراژ ۲۵۰ هزار مترمربع همچنین هشت کوچه به‌صورت مشارکتی به‌صورت پلاک بتنی سامان‌دهی شد تقدیر و تشکر مکنیم از فرماندار شهرستان و نماینده محترم که در راستای تخصیص قیر رایگان مساعدت داشتند و امسال ۱۵۴۱ تن قیر رایگان از محل‌های مربوطه به سازمان شهرداری‌ها دریافت کردیم که باعث شد این اقدام بزرگ در سطح شهر انجام بدهیم.

هزینه‌هایی که در حوزه آسفالت صورت‌گرفته است به‌صورت پیمانکار، برای شهرداری ۶۷ میلیارد تومان هزینه در برداشت اگر به هر پیمانکاری ۲۵۰ هزار متر آسفالت و زیرسازی را به پیمان می‌دادیم ۶۷ میلیارد تومان برای شهرداری هزینه در برداشت، کمااینکه بودجه عمرانی شهرستان ۷۴ میلیارد تومان بود؛ یعنی به جز آسفالت نمی‌توانستیم هیچ کاری را انجام بدهیم و خوشبختانه برنامه‌ریزی کردیم و این ۶۷ میلیارد به ۷ میلیارد تومان کاهش دادیم که رقم قابل‌توجهی بود.

خدمات شهرداری در اربعین حسینی به زوارالحسین

یکی از فعالیت‌های بسیار جالب‌توجه ویژه شهرداری خدمت‌رسانی به زوار اربعین حسینی در شهر پیرانشهر بود باتوجه‌به اینکه شهرستان دو سال است که به‌عنوان میزبان زائرین اربعین حسینی معرفی شده است و اقداماتی که در این دو ماه انجام دادیم و همه مجموعه شهرستان در راستای توسعه شهر بوده و یک اقدام بسیار حائز اهمیت بود و در توسعه و آبادانی شهر نقش بسیار ویژه‌ای داشت.

ورودی‌های مرز تمرچین که ورودی شهر محسوب می‌شوند ساخته و آماده شده از برکات اربعین حسینی بوده است. در ایام اربعین بحث روشنایی مسیر اربعین بهمت اداره برق ظرف مدت چهار روز انجام دادیم و در بحث رنگ‌آمیزی و کاشت درخت و خیلی از موضوعات دیگر انجام شود و ان‌شاءالله این مسیر برقرار باشد تا شاهد توسعه بیشتری در شهر پیرانشهر باشیم.

قبل از شروع اربعین شن‌ریزی، تسطیح و آماده سازی نزدیک به ۳۰ هکتار پارکینگ های اختصاصی برای زائرین از جمله پنج سرویس بهداشتی با ۳۰ چشمه در پارک‌های نیلوفر، خیام، بالاشهر، پارکینگ روبروی پادگان ارتش انجام گرفته است و در راستای خدمت‌رسانی به زوار احداث و تعمیر تجهیزات آبخوری در پارک نیلوفر نیز انجام شد.

 وضعیت خدمات شهری

در حوزه خدمات شهری ما نزدیک به سه میلیارد تومان هزینه کردیم که شامل ۲۰۰ مخزن زباله در سطح شهر بود که واقعاً در بحث سطل‌های شهری مشکل داشتیم، سطل‌های که قبلاً در خیابان‌ها بود که کلاً فرسوده و شکسته شده بودند که لازم بود بازنگری در این موضوع داشته باشیم.

کسانی که به درمانگاه‌ها، بانک‌ها و داروخانه مراجعه می‌کنند مکانی برای نشستن نداشتند نزدیک به ۵۰ عدد نیمکت، صندلی و سطل زباله را در آن مکان‌ها نصب کردیم، همچنین در سطح شهر چراغ‌های پایه‌کوتاه و سه‌متری نصب شد.

احداث کانال دفع آب‌های سطحی شین آباد با اعتبار بالغ بر ۶ میلیارد و۳۵۰ میلیون تومان در دو فاز انجام شد که سال گذشته ۳۷۵ متر طول و در سالجاری ۱۹۵ متر طول صورت گرفت و مشکلات این محله به لحاظ آبهای سطحی در این نقطه حل و رفع شد.

پسماند شهری و نحوه دفن زباله‌های شهر

یکی از مهم‌ترین اقدامات ما انتقال سایت پسماند شهری از ورودی شهر  به سایت کلاورش بود که یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های ما بود همگی مستحضر هستند که در ورودی شهر از طرف نقده زباله‌های روزانه آنجا دفن می‌شد و مسافرانی که از مسیر نقده وارد شهر می‌شدند اولین صحنه‌ای که با آن مواجه می‌شدند سایت زباله بود، با همکاری و هماهنگی صورت گرفته با مدیر کل محیط زیست استان آذربایجان‌غربی، فرماندارشهرستان، نماینده مجلس شورای اسلامی شهرستان، خوشبختانه این مورد حل و فصل شد و سایت جدید دفن زباله‌ای که خریداری شده بود با هزینه‌کرد سه میلیارد تومان کم‌کم در آستانه بهره برداری قرار گرفت و نیاز دفع زباله شهری را تأمین می‌کند و برای ساخت کارخانه پسماند با سرمایه‌گذار بخش خصوصی وارد مشارکت مجدد شدیم تا بتوانیم پسماندهای شهری را به‌صورت اصولی تفکیک و بازیافت کنیم با به چرخه افتادن این کارخانه مشکل دفع زباله به کل حل خواهد شد.

 احداث کانال دفع آب‌های سطحی شین‌آباد

یکی دیگر از اقدامات ما احداث کانال دفع آب‌های سطحی شین‌آباد با اعتبار بالغ بر ۶ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان که در دو فاز انجام شد، در سال گذشته ۳۷۵ متر طول و در سالجاری ۱۹۵ متر طول صورت گرفته و مشکلات این محله به لحاظ آبهای سطحی در این نقطه حل و رفع شده است.

شهربازی ها در شهر در حال تکمیل شدن هستند

جا دارد از استاندار آذربایجان‌غربی تشکر ویژه داشته باشیم که در راستای تخصیص وسایل شهربازی همت ویژه‌ای داشتند و با تخصیص سه میلیارد تومان ۶ پارک را ساماندهی کردیم بودجه هزینه شده وسایل شهربازی تا به امروز یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بوده است.

وضعیت محل ایستگاه تاکسیرانی در پایانه مرزی تمرچین

یکی از اقدامات دیگر شهردار ساماندهی پایانه مرزی تمرچین خروجی بین‌مرزی پیرانشهر – عراق که تحت مدیریت سازمان تاکسیرانی بود. مهمانان خارجی کردن از کشورهای مختلف وارد کشور می‌شدند با یک وضعیت نابسامان مواجه می‌شدند،

وضعیت حوزه ترافیک شهری

در حوزه ترافیک و هسته مرکزی شهر ما مشکل داریم و از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی دعوت می‌کنیم در ساخت پارکینگ‌های طبقاتی ورود پیدا کنند، کلیه هزینه‌های پروانه ساخت و مجوز احداث به‌صورت رایگان در خدمت این عزیزان قرار خواهد گرفت.

در سه ماه گذشته جداکننده‌های خط ویژه تاکسی از میدان جمهوری اسلامی تا پنج‌راه استقلال ساماندهی کردیم و ظرف هفته آینده ان‌شاءالله از پنجره استقلال تا پل دانش همین جداکننده‌ها را نصب خواهیم کرد تا بتوانیم ترافیک شهر را سازمان‌دهی بکنیم.

میدان میوه و تره‌بار در حال احداث است

یکی از مهمترین اقدامات شهرداری که در حال انجام است ساماندهی میوه فروشان جلوی پارک کودک که حجم عملیات این پروژه ۱۴۴۰ متر مربع(۹۰در۱۶) با ۵۸ دهنه مغازه در دو طرف ( هر طرف ۲۹ دهنه مغازه ) و ابعاد مغازه ها ۳*۴ (۱۲متر مربع) است

طراحی وبازسازی مجدد پارک کودک بعنوان یکی از مطالبات مردمی در دستور کار شهرداری و در حال انجام است.

عدم برون‌سپاری و مدیریت کارخانجات سه منظوره و جایگاهCNG

یکی از اقدامات دیگر شهرداری عدم برون سپاری و مدیریت کارخانجات سه منظوره و جایگاهCNG بود که باعث افزایش توان شهرداری در حوزه های مختلف عمرانی و خدماتی و کاهش هزینه ها در اجرای پروژه ها شد. اخذ مجوزات لازم برای گاز سوز کردن کارخانجات سه منظوره و شروع عملیات اجرایی آن بعنوان یکی از اقدامات مهم شورا و شهرداری در دوره ششم که از سالیان متمادی راکد مانده بود.

وضعیت حقوق کارکنان و کارگران شهرداری به‌روز است

در حوزه حقوق دستمزد حقوق کارمندان شهرداری و حتی کارگران خدمات شهری و فضای سبز شهرداری کاملاً به‌روز بوده و این حاصل تلاش‌های شبانه‌روزی همکاران شهرداری بود.

برای بازگشایی کمربندی دوم با مالکین در حال توافق هستیم

امسال برای پروژه بازگشایی مسیر دوم کمربندی بودجه اختصاص خواهیم داد به مردم قول خواهیم داد که تمام همت خود را به کار گیریم تا این پروژه تکمیل شود، عده‌ای از مالکین املاک که در مسیر کمربندی دوم زمین دارند دعوت کردیم و با توافق با این مالکین سعی خواهیم کرد حق هیچ‌کس ضایع نشود و آمادگی این را داریم که کلیه مالکین مراجعه بکنند که با تکمیل این پروژه بسیاری از مشکلات که در شهر وجود دارد حل و فصل خواهد شد.

ادامه ساخت فرهنگسرا در سال ۱۴۰۳ کلید می‌خورد 

در مورد ادامه پروژه فرهنگسرای شهر که یکی از نیازهای مبرم شهری است، سال آینده خدمت شورای اسلامی شهر پیشنهاد خواهیم کرد که در صورت تصویب شروع به کار خواهیم شد.

 

خبرنگار: علی محمدی اصل

انتهای خبر/