رئیس جهاد کشاورزی پیرانشهر: شهرستان پیرانشهر با داشتن منابع آبی کوهستانی به‌عنوان یکی از قطب‌های پرورش ماهیان سردآبی شناخته می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی روژنیوز پرورش ماهی قزل‌آلا یک فعالیت مهم و اقتصادی است که در شهرها و روستاهای مختلف ایران انجام می‌شود. اما در منطقهٔ پیرانشهر، پرورش این نوع ماهی به‌ویژه اهمیت زیادی دارد. پیرانشهر یکی از مناطقی است که دارای منابع آبی فراوانی است و این منابع آبی شرایط بسیار مناسبی را برای پرورش ماهی قزل‌آلا فراهم ساخته است.

درهمین راستا گفتگویی با عمر علیپور رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان پیرانشهر در خصوص پرورش ماهی قزل‌آلا و حمایت‌ها در این بخش داریم، در ادامه باهم می‌خوانیم:

۱. چه اقدامات و تدابیری را جهاد کشاورزی پیرانشهر برای تأمین زیرساخت‌های لازم برای پرورش ماهیان قزل‌آلا انجام می‌دهد؟

رئیس اداره جهاد کشاورزی پیرانشهر: پرورش ماهی قزل‌آلا در پیرانشهر اهمیت زیادی دارد. این فعالیت می‌تواند به‌عنوان یک منبع درآمدزایی مطلوب برای مردم منطقه عمل کند، به حفظ محیط‌زیست کمک کند، به تنوع بخشیدن به سبد غذایی منطقه کمک کند، به توسعه صنعت گردشگری منطقه کمک کند و به بالابردن آگاهی مردم نسبت به اهمیت حفاظت از منابع طبیعی کمک کند.

۲. جهاد کشاورزی چه نقشی در ارائه مشاوره‌ها و آموزش‌های تخصصی برای پرورش‌دهندگان ماهیان قزل‌آلا در این منطقه ایفا می‌کند؟

جهاد کشاورزی کلاس‌های آموزشی و ترویجی شامل پرورش ماهی قزل‌آلا به‌صورت کاملاً رایگان برای پرورش‌دهندگان ماهیان برگزار می‌کند و خروجی کلاس‌های آموزشی باعث بهره‌وری بیشتر مزارع پرورش ماهی شده است.

۳. چه برنامه‌هایی برای توسعه سیستم‌های آبیاری و تأمین منابع آب برای فعالیت‌های پرورش ماهی در نظر دارد؟

در صورت تأمین اعتبار مناطق خوبی برای استفاده چندمنظوره اعم از پرورش ماهی و نهایتاً اجرای سیستم آبیاری نوین در اراضی پایین‌دست را داریم.

۴. جهاد کشاورزی چه تدابیری را برای مدیریت منابع طبیعی و حفاظت از محیط‌زیست در زمینه پرورش ماهیان قزل‌آلا در نظر می‌گیرد؟

پرورش ماهی قزل‌آلا در پیرانشهر می‌تواند به نحوی به محیط‌زیست منطقه کمک کند. درصورتی‌که این فعالیت به‌درستی انجام شود، می‌تواند از یک منبع پایدار آب و محیط‌زیست استفاده کند. به‌عنوان‌مثال، در پرورش ماهی قزل‌آلا از سیستم‌های تصفیه فاضلاب و استفاده انبوه از مواد شیمیایی جلوگیری می‌شود و این موضوع می‌تواند به حفظ تمیزی و موجودی منابع آبی در منطقه کمک کند.

با اجرای پروژه‌های آبخیزداری در مناطقی که آب دائمی دارند ضمن حفاظت از محیط‌زیست و منابع طبیعی درآمد خوبی نصیب پرورش‌دهندگان ماهی خواهد شد.

۵. چگونه بازرسی و نظارت بر فعالیت‌های پرورش ماهی از سوی جهاد کشاورزی صورت می‌گیرد؟

نظارت و بازرسی با بازدیدهای مستمر و مکرر از محل‌های پرورش ماهی مورد رصد قرار می‌گیرد و این پایش‌ها تأثیر مستقیم در ارائه خدمات بهتر و عرضه گوشت مطلوب ماهی بین مردم شده است.

۶. چه تدابیری را برای کنترل بیماری‌ها و آفات مرتبط با پرورش ماهیان قزل‌آلا اجرا می‌کند؟

از طریق برگزاری کلاس‌های آموزشی و شناساندن آفات و بیماری‌ها راه‌های پیشگیری و مقابله با آن همچنین حفاظت و سالم نگه‌داشتن آب ورودی مزرعه پرورش ماهی انجام می‌گیرد.

۷. جهاد کشاورزی چه نقشی در تأمین تجهیزات و وسایل موردنیاز برای پرورش ماهیان قزل‌آلا دارد؟

اداره جهاد کشاورزی تاحدامکان و داشتن اعتبارات، تجهیزات و وسایل موردنیاز آنها را تأمین می‌کند و امکانات اولیه را برای ایجاد شغل مهیا می‌کند.

۸. چه برنامه‌هایی برای ترویج و توسعه فعالیت‌های پرورش ماهیان قزل‌آلا به‌منظور اشتغال‌زایی و توسعه اقتصادی مناطق روستایی در نظر دارد؟ حمایت‌های مسئولین تا چه رده‌ای است بیان کنید؟

باتوجه‌به نقش تغذیه‌ای سالم ماهی و درآمد خوب آن جهاد کشاورزی همواره از پرورش ماهی حمایت و ترویج می‌نماید و حمایت‌های روزانه را تا پرداخت تسهیلات موردنیاز دنبال خواهد کرد.

یکی از اهمیت‌های اصلی پرورش ماهی قزل‌آلا در پیرانشهر این است که این فعالیت به‌عنوان یک منبع درآمدزایی مطلوب برای مردم منطقه عمل می‌کند.

باتوجه‌به شرایط اقلیمی و منابع آبی فراوان، پرورش ماهی قزل‌آلا یک فرصت عالی برای کشاورزان و کسانی که به دنبال فعالیت‌های اقتصادی هستند، فراهم می‌آورد.

با افزایش تقاضا برای ماهی‌های تازه و سالم در بازارهای محلی و حتی خارجی، پرورش‌دهندگان می‌توانند به‌صورت مستمر از این فعالیت درآمدزایی بهره‌مند شوند و اقتصاد منطقه را تقویت کنند.

۹. چه اقداماتی را برای تحقق اهداف توسعه پایدار در زمینه پرورش ماهیان قزل‌آلا در منطقه انجام می‌دهد؟

این اداره کلیه خدمات لازمه و تأمین اعتبارات سرمایه‌ای (سرمایه گردشی) را در صورت وجود اعتبار انجام می‌دهد.

۱۰. چه برنامه‌هایی برای انتقال تکنولوژی‌های پیشرفته در زمینه پرورش ماهیان قزل‌آلا به پرورش‌دهندگان محلی دارد؟

برگزاری کلاس‌های آموزشی آخرین متد پرورش ماهی در جهان و کلاس‌های بالابردن بهره‌وری بیشتر و ایجاد زیرساخت‌های درونی را آموزش خواهد داد.

۱۱. چه نکاتی برای انتخاب مکان مناسب برای پرورش ماهیان قزل‌آلا در منطقه پیرانشهر و برنامه‌ریزی پروژه‌های پرورش ماهی در این منطقه وجود دارد؟

مکان‌یابی و استعدادیابی به‌صورت کمیسیونی صورت می‌گیرد و در زمینه مکان‌ها به متقاضی انواع مشاوره در این اداره ارائه خواهد می‌شود.

پرورش ماهی قزل‌آلا در پیرانشهر می‌تواند به توسعه صنعت گردشگری منطقه کمک کند.

تنوع منابع طبیعی و اقلیم مناسب پیرانشهر می‌تواند یک مقصد گردشگری خوب را فراهم کند.

گردشگران ممکن است به منطقه برای تجربه مستقیم شکار ماهی و مصرف ماهی قزل‌آلا، یا برای بازدید از مزارع پرورش ماهی از مناطق دیگر به اینجا سفر کنند. این موضوع می‌تواند به ایجاد مزایای اقتصادی بیشتر برای منطقه منجر شود.

۱۲. بازار فروش ماهی در شهرستان و ارسال آن به سایر شهرستان‌های چگونه است و آمار فروش سالیانه در چه میزانی است؟

خوشبختانه بازار فروش داخلی خیلی خوبی وجود دارد و همچنین به دلیل هم‌جواری با کشور عراق در مرز تمرچین امکان صادرات مطلوب وجود دارد.

۱۳. در خصوص بیمه پرورش ماهیان توضیح دهید و در صورت واردآمدن خسارت به پرورش‌دهندگان چه مراحلی باید انجام دهند؟

از لحاظ بیمه نمودن هیچ‌گونه مشکلی وجود ندارد و تمام آیتم‌های موردنظر در بیمه‌نامه‌ها گنجانده شده است و از این لحاظ پرورش‌دهنده مشکل خاصی ندارد و بیمه شامل تمام مراحل پرورش تکثیر ماهی می‌شود.

انتهای خبر/