عید قربان، نقطه عطفی در تقویم سالانه‌ی مردم کردستان، فراتر از یک مناسبت مذهبی، به آیینی بدل شده که تار و پود فرهنگ و سنت این دیار را به هم می‌آمیزد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی روژنیوز، عید قربان، نقطه عطفی در تقویم سالانه‌ی مردم کردستان، فراتر از یک مناسبت مذهبی، به آیینی بدل شده که تار و پود فرهنگ و سنت این دیار را به هم می‌آمیزد. در این روز که یادآور اطاعت و بندگی بی‌حد و مرز حضرت ابراهیم (ع) در برابر فرمان الهی است، کردستان رنگ و بوی خاص خود را به خود می‌گیرد و شور و شعف وصف‌ناپذیری در میان مردمانش موج می‌زند.

هوا که بوی دل‌انگیز پاییز را با خود به همراه می‌آورد، زمزمه‌های عید قربان در کوچه پس کوچه‌های کردستان پیچیدن می‌گیرد. غبارروبی خانه‌ها، زینت‌بخشیدن به پنجره‌ها با گل‌های رنگارنگ، و پخت و پز عطرآگین غذاهای سنتی، نویدبخش فرا رسیدن این عید بزرگ است.

قلب تپنده‌ی عید قربان در کردستان، قربانی کردن است. انتخاب بهترین گوسفند یا بز، شستن و تزئین آن با گل و روبان، و زمزمه‌ی دعا در حین قربانی، صحنه‌هایی بدیع از ارادت و تعهد مردمان این دیار به خداوند را به تصویر می‌کشد. گوشت قربانی، تبلور ایثار و بخشش، نه تنها زینت‌بخش سفره‌های عید بلکه هدیه‌ای ارزشمند برای نیازمندان و همسایگان خواهد بود.

عید قربان، فرصتی مغتنم برای تجدید دیدار با اقوام، آشنایان و همسایگان است. در این روز، خیابان‌ها مملو از رفت و آمد مردمی است که با لباس‌های نو و چهره‌های شادمان، به دیدار بزرگان فامیل می‌روند و از آنها طلب حلالیت می‌کنند. صله رحم و دید و بازدید، روح این عید را جلا می‌دهد و پیوند دل‌ها را مستحکم‌تر می‌کند.

عطر و بوی دل‌انگیز غذاهای سنتی کردستان در عید قربان، اشتهای هر رهگذری را تحریک می‌کند. کله جوش، آش دوغ، قورمه، خورشت گوشت، و نان سور، تنها بخشی از این مائده‌های بهشتی هستند که طعم اصیل کردستان را به رخ می‌کشند. دور هم جمع شدن اعضای خانواده و صرف این غذاهای لذیذ، گرمای صمیمیت و همبستگی را در خانه‌ها به ارمغان می‌آورد.

عید قربان در کردستان، بدون نواها و آئین‌های سنتی خود، صفایی نخواهد داشت. در این روز، نوای دلنشین دف و نی در کنار خواندن مولودی، فضای معنوی خاصی را به وجود می‌آورد. همچنین، برخی از مناطق کردستان، شاهد برگزاری مراسم سنتی خاص عید قربان مانند تعزیه و نمایش‌های مذهبی هستند.

یکی از رسوم جالب عید قربان در کردستان، دادن عیدی به کودکان و افراد مسن خانواده است. این عیدی، که معمولا به صورت سکه یا پول نقد است، نمادی از محبت و توجه به اعضای خانواده و احترام به بزرگان است.

بر خلاف بسیاری از نقاط کشور که عید قربان را تنها به مدت یک روز جشن می‌گیرند، در کردستان این عید به مدت سه روز گرامی داشته می‌شود. این سه روز فرصتی برای مردم است تا از شور و شعف این عید به طور کامل لذت ببرند و در کنار خانواده و دوستان خود، خاطرات خوشی را رقم بزنند.

عید قربان در کردستان، صرفاً یک مناسبت مذهبی یا تعطیلات رسمی نیست، بلکه آیینی است که ریشه در اعماق فرهنگ و سنت این دیار دارد. این عید، فرصتی برای تجدید ایمان، تقویت صلح و همبستگی، و یاری رساندن به نیازمندان است. در عید قربان، کردستان به صحنه‌ای بدیع از ایثار، تعاون، و عشق به خداوند تبدیل می‌شود و خاطرات خوشی را در ذهن و قلب مردمانش به یادگار می‌گذارد.

انتهای خبر/