امام جمعه موقت پیرانشهر گفت: کم‌فروشی و ظلم در معاملات را از گناهان کبیره است، کم‌فروشی و ظلم در معاملات، حق و حقوق دیگران را ضایع می‌کند و به آنها ظلم می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی روژنیوز نمازجمعه این هفته به امامت ماموستا عمر شریفی برگزار شد وی گفت: امروز می‌خواهم در مورد موضوعی مهم و حیاتی در دین اسلام صحبت کنم، موضوعی که به طور مستقیم بااخلاق و انصاف ما در معاملات و خرید و فروش‌ها مرتبط است. بله، صحبت از “کم‌فروشی و ظلم در معاملات” است.

وی افزود: همان‌طور که در قرآن کریم و احادیث متعدد آمده است، کم‌فروشی و ظلم در معاملات حرام و از گناهان کبیره به شمار می‌رود. خداوند متعال در سوره مطففین، آیات ۱ تا ۶، به‌صراحت کم‌فروشان را مورد عذاب و نفرین قرار داده است.

“وای بر کم‌فروشان! کسانی که چون برای مردم پیمانه می‌کنند، تمام‌وکمال می‌گیرند، ولی چون برای آنها پیمانه می‌کنند یا به آنها وزن می‌کنند، کم می‌دهند. مگر اینان گمان نمی‌کنند که روزی بزرگ برانگیخته خواهند شد؟ روزی که مردم در برابر پروردگار جهانیان می‌ایستند.”

وی در ادامه اشاره کرد: همان‌طور که در این آیات آمده است، کم‌فروشی و ظلم در معاملات نه‌تنها حق‌الناس را ضایع می‌کند، بلکه ظلمی آشکار به خداوند متعال نیز محسوب می‌شود.

وی در ادامه افزود: اما چرا کم‌فروشی و ظلم در معاملات حرام است؟

دلایل متعددی برای این موضوع وجود دارد:

• ظلم به حق‌الناس: کم‌فروشی و ظلم در معاملات، حق‌وحقوق دیگران را ضایع می‌کند و به آنها ظلم می‌شود.

• ازبین‌رفتن اعتماد: کم‌فروشی و تقلب در معاملات، اعتماد بین مردم را از بین می‌برد و جامعه را به سمت تباهی سوق می‌دهد.

• فقدان برکت: مال و ثروتی که از طریق کم‌فروشی و ظلم به دست آید، برکتی ندارد و در زندگی فرد و جامعه خیر و برکتی به ارمغان نخواهد آورد.

• عذاب الهی: همان‌طور که در آیات قرآن کریم آمده است، کم‌فروشی و ظلم در معاملات، عذاب و غضب الهی را به دنبال خواهد داشت.

وی در ادامه به راهکارهای مقابله با کم‌فروشی و ظلم در معاملات اشاره کرد و گفت: اولین و مهم‌ترین راهکار برای مقابله با کم‌فروشی و ظلم در معاملات، تقوا و پرهیز از گناه است. هنگام خریدوفروش باید دقت کافی داشته باشیم و از صحت معامله و عدم کم‌فروشی اطمینان حاصل کنیم. باید با گزارش موارد کم‌فروشی و ظلم به مراجع ذی‌صلاح، از حقوق خود و دیگران دفاع کنیم.

وی در ادامه بیان کرد: باید با ترویج فرهنگ درستکاری و صداقت در جامعه، از بروز کم‌فروشی و ظلم در معاملات جلوگیری کنیم.

وی افزود: در روایات آمده است که حضرت موسی (ع) در میان مردم خود کم‌فروشی مشاهده کرد. حضرت موسی (ع) فرد کم‌فروش را احضار کرد و او را به‌شدت مورد توبیخ قرار داد. حضرت موسی (ع) فرمود: “به خدا سوگند، ازاین‌پس هر کس در معامله خود کم‌فروشی کند، کم‌فروش از آن روز به بعد مسلمان نشد و حضرت موسی (ع) او را از دین اسلام خارج کرد.

از داستان حضرت موسی (ع) و کم‌فروش می‌آموزیم که کم‌فروشی گناهی بزرگ و نابخشودنی است

وی در پایان خطبه‌های نمازجمعه گفت: بیایید با هم عهد کنیم که در معاملات خود، صداقت و انصاف را پیشه خود کنیم و از کم‌فروشی و ظلم به دیگران خودداری کنیم.

انتهای خبر/