حوادث سال 88 که به بهانه اعتراض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری باعث اغتشاشات در برخی نقاط کشور شد نکته های عبرت آموز زیادی به همراه داشت بطوریکه حتی بعد از گذشت 13 سال از آن همچنان ابعاد مختلف آن قابل تجزیه و تحلیل است. کمال حسین پور جوان دهه شصت که حالا عنوان نمایندگی […]

حوادث سال 88 که به بهانه اعتراض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری باعث اغتشاشات در برخی نقاط کشور شد نکته های عبرت آموز زیادی به همراه داشت بطوریکه حتی بعد از گذشت 13 سال از آن همچنان ابعاد مختلف آن قابل تجزیه و تحلیل است. کمال حسین پور جوان دهه شصت که حالا عنوان نمایندگی مردم شریف پیرانشهر و سردشت را برعهده دارد نکته های جالب و شنیدنی درباره فتنه 88 مطرح کرده که باهم این گفتگو را میخوانیم.

روژنیوز: آقای حسین پور، فتنه 88 چگونه و با چه هدفی شکل گرفت؟

کمال حسین پور: فتنه ۸۸ با هدف زیر سوال بردن جمهوریت نظام شکل گرفت. یک عده می خواستند رای اکثریت مردم را نظام نادیده بگیرد و سیستم را به سمت دیکتاتوری سوق دهند. به نظرم فتنه ۸۸ با هدف تضعیف و زیر سوال بردن برخی ارکان نظام شکل گرفت.

روژنیوز: تحلیل شما از آرایش گروه‌های سیاسی داخلی در قبال فتنه ۸۸ چیست؟

کمال حسین پور: تعداد زیادی از مردمِ دوستدار نظام، در حماسه ای بزرگ پای صندوق های رای حاضر شدند. خوب این حضور قوام جمهوریت نظام بود. گروه ها و جریانات زیادی در این رقابت شرکت کردند و هر کدام در یک سو ایستاند. اما زمانی که غبار فتنه نشست و به سؤالات به حق مردمی که واقعا شبهه داشتند به درستی و صبر پاسخ داده شد، مردم صف خود را از دشمنان و احزاب و خواصی که نمی خواستند واقعیت را ببینند جدا کردند.

روژنیوز: چه گروه‌ها و اشخاصی در جریان فتنه ۸۸ رفوزه شدند؟

کمال حسین پور: به نظرم سلطنت طلبان و طرفداران آنها و احزابی که درگیر رفاقت شدند همه چیز را باختند چون آنها به بهانه اعتراض به یک مسئله دمکراتیک به دنبال دیکتاتوری بودند و در مقابل همچنین تعدادی از خواص هم که بصیرت لازم برای دیدن غبار آنسوی فتنه را نداشتند، رفوزه شدند.

روژنیوز: به نظر شما در فتنه88، بزرگ‌ترین خیانت برخی احزاب و سیاسیون داخلی چه بود؟

کمال حسین پور: به نظرم بزرگترین خیانت آنان قلب {تحریف و وارونه نشان دادن} واقعیت بود. آنها می خواستند واقعیت و آن چیزی که اتفاق افتاده را به شکلی نادرست برای مردم روایت کنند. شما ببینید اگر نظام در برابر خواسته های باطل آنها مقاومت نمی کرد و کوتاه می آمد، چه اتفاقی می افتاد؟ سنگ بر روی سنگ بند نمیشد. نتیجه انتخابات هر زمان که به نفع آنان می شد می پذیرفتند و اگر به ضرر آنان بود زیر میز می زدند. به نظرم آنها یکی از ارکان اصلی نظام که همان جمهوریت نظام بود را نشانه رفته بودند.

روژنیوز: نقش رهبر معظم انقلاب در خنثی‌سازی فتنه ۸۸ چگونه بود؟

کمال حسین پور: رهبر حکیم انقلاب از همان ابتدا واقعیت را می دید اما صبر و حوصله و حکمت به خرج داد، اجازه داد غبار فتنه بخوابد تا مردم واقعیت را ببینند و شبهه تعدادی از مردم برطرف شود. در عین حال اجازه نداد قطار انقلاب از مسیرش ذره ای منحرف شود. رهبر عزیز انقلاب در آن دوره بر جذب حداکثری و دفع حداقلی تاکید داشتند و علاقه مند هم نبودند تعداد زیادی از خواص از قطار انقلاب پیاده شوند اما تعدادی از خواص و احزاب لجوج بودند.

روژنیوز: بصیرت مردمی چگونه آتش فتنه را فرو نشاند؟

کمال حسین پور: مردم همه چیز انقلاب هستند. اصلا اگر مردم را از این انقلاب بگیرید چیزی برای آن باقی نمی ماند. مردم بیش از 200هزار شهید تقدیم انقلاب اسلامی کردند که نهال انقلاب تنومند شود. هر جا هم لازم بوده در صحنه حضور داشتند. همین مردم بودند که در نهم دی بساط فتنه سال ۸۸ را جمع کردند.

روژنیوز: بعد از فرو نشستن گرد و غبار فتنه آرایش گروه‌های سیاسی داخلی چگونه تغییر کرد؟

کمال حسین پور: بعد از ریزش هایی که در یکی از جریان های سیاسی افتاد این جریان خودش را بازسازی کرد و سعی کرد در مجلس و دولت در سال های بعد جایگاه به دست آورد و تا حدودی هم موفق عمل کرد.

نقش رسانه‌های داخلی در جریان فتنه 88 را چگونه توصیف میکنید؟

به نظرم بسیاری از رسانه های داخلی با تبیین درست واقعیت، به کسانی که سوال و شبه داشتند کمک کردند که واقعیت ها را ببینند. همان سیستم انتخاباتی که بارها جریان های اصلاح طلب در روند آن موفق شده بودند رای مردم را اخذ کنند همان سیستم انتخاباتی، توسط بدخواهان انقلاب زیر سوال رفته بود. خوب بسیاری از رسانه تلاش داشتند این واقعیت را تبیین کنند. البته در این بین رسانه هایی هم بودند که در این روند شفاف سازی درست عمل نکردند.

چگونه می‌توان از تکرار فتنه‌هایی از جنس فتنه ۸۸ جلوگیری کرد؟

مردم ولی نعمت انقلاب هستند. به نظرم با رسیدگی به مطالبات مردم، رفع دغدغه های به حق آنان در عرصه های مختلف و جلب رضایت آنها می توان از تکرار فتنه ها جلوگیری کرد. اگر از مردم فاصله بگیریم قطعا شکست می خوریم.

🇮🇷🇮🇷🇮🇷