⭕ مصاحبه پایگاه تحلیلی خبری روژ نیوز با آقای کمال حسین پور نماینده مردم شهرستانهای پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی(به مناسبت سالروز ۲۶ دی؛ فرار شاه از ایران) 🔹️روژ نیوز:چه شد که محمدرضا پهلوی مجبور به فرار از ایران شد؟ 🔸️آقای حسین پور:ببینید شاه چاره ای جز این نداشت. مردم ایران اسلامی به […]

⭕ مصاحبه پایگاه تحلیلی خبری روژ نیوز با آقای کمال حسین پور نماینده مردم شهرستانهای پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی(به مناسبت سالروز ۲۶ دی؛ فرار شاه از ایران)

🔹️روژ نیوز:چه شد که محمدرضا پهلوی مجبور به فرار از ایران شد؟
🔸️آقای حسین پور:ببینید شاه چاره ای جز این نداشت. مردم ایران اسلامی به سطحی از آگاهی رسیده بودند که دیگر رژیم شاهنشاهی و موروثی را نمی خواستند. البته فاصله گرفتن رژیم شاه از مردم و آن چیزی که مردم می خواستند مزید بر علت شد و پیروزی امت اسلامی را جلو انداخت. باید بگویم هیچ حکومت کهدبرحلاف آیات قرآنی و مبانی دسنی و عقلی باشد توان روبرو شدن با مردم انقلابی و اسلامی را ندارد، شاه در برابر سیل خروشان مردم، قدرتی نداشت. حکومت های استعمارگر غربی و مخصوصا آمریکا بسیار تلاش کردند فضا را به سمتی ببرند که حکومت شاهنشاهی سقوط نکند و کار به دست مردم نیفتد یا از مسیر اصلی منحرف شود اما نتوانستند. مردم انقلاب اسلامی را می خواستند و همان شد که مردم می خواستند.

🔹️روژ نیوز: چه تجربیاتی موجب شد که شاه با اندک امیدی از ایران فرار کند؟
🔸️آقای حسین پور:شاه یک بار دیگر در سال ۱۳۳۲ هم یکبار از ایران فرار کرده بود اما انگلیس و آمریکا با کودتا دولت مردمی مصدق را سرنگون و شاه را به ایران بازگرداندند. البته سقوط دولت مصدق دلایل دیگری نیز داشت که در این مجال فرصت پرداختن به آنها نیست، اما به هر حال وقتی شاه، ایران را ترک کرد چشم امیدش به دولت های غربی و کودتایی همچون کودتای ۲۸ مرداد بود. غرب هم تلاشش را کرد اما هدایت و ارشاد امام خمینی(ره) مانع آن شد.

🔹️روژ نیوز: شاه پس از فرار به کجا رفت و چرا دولت وقت آمریکا، متحد خود -شاه- را نپذیرفت؟
🔸️آقای حسین پور: ذات دولت های استعمارگر همین است، آنجا آن چیزی که ارزش ذاتی دارد، منافع است، این دولت ها وقتی دیدند که نمی توانند انقلاب اسلامی را در کوتاه مدت شکست دهند و شاه را برگردانند شاه را به کشورشان راه ندادند. شاه برای آنها دیگر مهره ای سوخته بود و باید دور انداخته می شد. شاه با دولت وقت مصر دوستی داشت و آنجا رفت و همانجا هم مرد.

🔹️روژ نیوز:چرا شاه پیش از فرار، با استقرار دولت بختیار موافقت کرد و چرا این دولت، به‌رغم شعار و ادعا، نتوانست از پایه سلطنت صیانت کند؟
🔸️آقای حسین پور:البته شاه قبل از رفتن این پست را به چند نفر دیگر پیشنهاد داد و این پیشنهاد از طرف آنها رد شد، تقریباً مشخص بود که کار از دست رفته و مردم پیروز جریانات هستند، بختیار هم به چند شرط قبول کرد نخست وزیر شود، یعنی عملا شاه مجبور شد زمام کار را به بختیار بدهد، چاره ی دیگری نداشت، اوضاع دولت بختیار بسیار آشفته بود، مردم دیگر نمی پذیرفتند و با وعده و شعار از مسیر اصلی که در پیش گرفته بودند منحرف نمی شدند، انقلاب آنها هم یک رهبر آگاه مثل امام داشت، پایه های سلطنت پهلوی مدت ها قبل از آمدن بختیار سست شده بود و بختیار انجام کاری غیر ممکن را پذیرفته بود. وقتی امام امت تصمیم گرفت وارد کشور شود این دولت نتوانست در برابر آن مقاومت کند و بعد از ورود امام هم کاملا منفعل بود.

🔹️روژ نیوز:پس از فرار شاه، صحنه سیاست داخلی چه تغییری کرد؟
🔸️آقای حسین پور: با فرار شاه جریان امور تقریبا به دست مردم افتاد. مردم از همیشه امیدوارتر شدند. البته اگر فرار هم نمی کرد پیروزی انقلاب اسلامی قطعی بود، این انقلاب نصرت خدا و رهبری امام (ره) را داشت. البته در سال های اول انقلاب اسلامی چند جریان قدرت گرفتند و خواستند انقلاب اسلامی را از مسیر اصلی آن منحرف کنند و وقتی نتوانستند در برابر مردم قرار گرفتند و حذف شدند. در کل باید بگویم این انقلاب متعلق به مردم است و خود مردم هم هر جا که ضرورت داشته، از آن صیانت کرده اند.
#خاندان_فراری