رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی پیرانشهر گفت: هر چند باتوجه‌به جمعیت زیاد شهرستان انتظار مخاطبان بیشتری را داریم اما در کل وضعیت مطالعه در شهرستان مناسب است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی روژنیوز، ۲۴ آبان‌ماه سال ۱۳۷۲ به‌عنوان روز کتاب و کتاب‌خوانی نامگذاری و نخستین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران نیز در روزهای 4 تا 10 دی ماه سال ۱۳۷۲ با پیام رهبر فرزانه انقلاب اسلامی برگزار شد.

بمناسبت گرامیداشت هفته کتاب و کتاب‌خوانی گفتگویی با «موسی تسبیحی» رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان پیرانشهر با موضوع کتاب و کتاب‌خوانی داشته ایم که در ادامه می‌آید:

لطفاً در ابتدا خودتان را برای خوانندگان ما معرفی نمایید؟

موسی تسبیحی هستم نزدیک به دوسالی است که به‌عنوان رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در خدمت اصحاب فرهنگ و هنر و عموم مردم پیرانشهر بوده و پیشاپیش هم سی و یکمین هفته کتاب و کتاب‌خوانی با عنوان آینده خواندنی را خدمت همه دوستان عزیز کتاب‌خوان تبریک می‌گویم.

آیا خودتان به کتاب علاقه دارید؟

خودم همیشه با کتاب و کتاب‌خواندن رابطه خوبی داشته‌ و علاقه‌مند به مطالعه انواع رمان بوده و سعی می‌کنم در اغلب اوقات که فرصتی پیدا کنم مشغول مطالعه کتاب باشم.

وضعیت کتاب‌خوانی در پیرانشهر چگونه است؟

وضعیت کتاب‌خوانی در پیرانشهر تقریباً مساعد بوده و علاقه‌مندان زیادی اعم از دانش‌آموز جوان و نوجوان و همه اقشار مختلف مردم به کتابخانه‌ها مراجعه می‌کنند و کتاب را به‌عنوان امانت با خودشان می‌برند و پدر و مادرهایی هستند که به‌صورت خانوادگی برای امانت گرفتن کتاب به کتابخانه‌های سطح شهر مراجعه می‌کنند اهل مطالعه هستند هر چند باتوجه‌به جمعیت زیاد شهرستان انتظار مخاطبان بیشتری را داریم؛ اما در کل می‌شود گفت وضعیت مطالعه در شهرستان مناسب است.

سرانه مطالعه در پیرانشهر چگونه است؟

از میزان سرانه مطالعه شهرستان فعلاً اطلاعاتی دردسترس نیست؛ اما همان‌طور که عرض کردم حضور مردم در سطح خوبی است.

استقبال مردم پیرانشهر از کتاب و کتاب‌خوانی چگونه است؟

استقبال مردم از کتاب تا حالا خوب بوده و همین تابستان امسال نمایشگاه کتاب رو به مدت 20 روز در محل مجتمع فرهنگی و هنری داشتیم که خوشبختانه علاقه‌مندان و کتاب‌خوانان زیادی مراجعه کردند و کتاب خریدند؛ به‌طوری‌که خارج از انتظار خود فروشنده نمایشگاه بود که این خود جای امیدواری و نقطه قوتی برای همکاران فرهنگی و کتابداران بوده که مردم شهر ما کتاب‌خوان هستند و اهل مطالعه هستند.

کتابخانه مستقر در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شامل چه بخش‌هایی هست؟ً

کتابخانه دارای بیش از یک هزار نسخه کتاب مرجع در موضوعات متنوع جهت استفاده مراجعین بوده و ۴۰ عنوان نشریه در موضوعات مختلف آشپزی، روان‌شناسی، ورزشی و خانواده  در بخش نشریات کتابخانه موجود است که باتوجه‌به دوره‌های انتشاراتی آنها به‌روز می‌شوند.

هم‌چنین بیش از دو هزار عنوان کتاب در موضوعات متنوع در بخش نوجوانان  و بیش از دو هزار و 500 نسخه کتاب به تفکیک رده سنی و در بخش کودک موجود است که اعضای کودک کتابخانه می‌توانند باتوجه‌به گروه سنی، کتاب موردنظر خود را انتخاب کنند.

ارائه اینترنت بی‌سیم رایگان و با حجم مصرف معین روزانه برای هر عضو، ارائه می‌شود.

از سختی‌های کارتان بگوئید؟

سختی کار ما و بیشتر کتابداران زمانی است که مراجعه نداشته باشیم وقتی مردم برای کتاب و مطالعه مراجعه نکنند سختی کار ما شروع می‌شود.

مشکلات شما در کتابخانه و انتظارتان از مسئولین شهرستان چیست؟

همان‌طور که مطلع هستید، در پیرانشهر دو کتابخانه داریم که تقریباً می‌شود گفت نزدیک به هم و در یک نقطه خاص شهر هستند و با توچه به اینکه شهر پیرانشهر در چند سال اخیر جمعیتش افزایش چشمگیری داشته است و مناطق حاشیه‌نشین زیادی هم به شهر اضافه شده است، نبود کتابخانه در حاشیه شهر یکی از مشکلات اصلی و دغدغه همه دوستداران کتاب و خانواده‌های شهر است.

از دورترین نقطه شهر برای مطالعه و کتاب به کتابخانه‌ها مراجعه‌کننده داریم، هرچند تلاش‌ها و اقداماتی از طرف فرمانداری برای تأسیس کتابخانه انجام شده است؛ اما متأسفانه به علت نبود زمین در مناطق موردنظر برای تأسیس کتابخانه هنوز به نتیجه نرسیده که انتظار داریم باهمت بیشتر و نگاه ویژه‌تری به قضیه کتابخانه‌ها نگاه کنند و تلاش‌هایمان را دراین‌خصوص دوچندان کنیم.

برای ترویج کتاب و کتاب‌خوانی در بین مردم پیرانشهر چه راهکاری دارید؟

هر ساله اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بر اساس وظیفه ذاتی خود در راستای توسعه فرهنگ مطالعه و کتاب اقداماتی را در سطح شهرستان انجام می‌دهد از جمله برگزاری نمایشگاهی در فصول مختلف که در راستای ترویج و توسعه کتاب‌خوانی خیلی مؤثر هستند.

امسال هم برای هفته کتاب برنامه‌هایی از جمله دیدار چند تن از نویسندگان و کتابداران با فرماندار پیرانشهر، تجلیل از خانواده‌های کتاب‌خوان و کتاب‌دوست اهدای کتاب به سه روستای محروم و دورافتاده بخش لاجان، برگزاری مسابقه طراحی و نقاشی در فضای مجازی با موضوع کتاب و دیدار با کتاب‌فروشان شهر و اهدا کتاب به ارگان‌ها و قصه‌گویی و نشست کتاب‌خوانان و عضویت رایگان از جمله برنامه‌های هفته کتاب امسال هستند.

نقش کتابخانه در ارتقا و پیشرفت جامعه چیست؟

کتابخانه‌ها در توسعه جامعه بشری و پیشرفت در همه زمینه‌ها نقش بسزایی داشته و نقش مؤثری در افزایش خلاقیت و نوآوری افراد ایفا می‌کنند که زمینه لازم را برای بروز خلاقیت و کشف استعدادها را در جامعه فراهم می‌نمایند.

سخن پایانی؟

سپاس از شما و همکاران که یادی از کتاب کردید و امیدواریم با همکاری همدیگر قدم‌های خوبی را در راستای توسعه کتاب و کتاب‌خوانی و بالابردن سطح فرهنگ جامعه برداریم.

 

گفتگو از علی محمدی اصل

انتهای خبر/

  • نویسنده : علی محمدی اصل