مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه پیرانشهر گفت: لایحه کاپیتولاسیون از جمله قراردادهای ننگینی بود که در زمان پهلوی بر مردم تحمیل و همین قرارداد زمینه بیداری مردم انقلابی شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی روژنیوز علی محمدنژاد در گفتگو با خبرنگار روژنیوز اظهار کرد: کاپیتولاسیون که به آن «قضاوت کنسولی» نیز می‌گویند در حقوق بین‌الملل به معنای هر گونه موافقت‌نامه‌ای است که در آن کشوری به کشور دیگر مجوز می‌دهد که از قوانین قضایی خود برای تمامی اتباع خود نه فقط دیپلمات‌ها که در داخل مرزهای آن کشور زندگی می‌کنند استفاده کند.

وی تصریح کرد: حضرت امام خمینی رحمت‌الله علیه در چهارم  آبان‌ماه ۱۳۴۳، سخنرانی شدیداللحنی علیه طرح خفت‌بار لایحه کاپیتولاسیون ایراد کردند، سخنانی که باعث تبعید ایشان به ترکیه شد که البته خاصیت نوکری و مزدوری استکبار این است که هر چه ارباب گفت، نوکر عمل کند؛ حکومت پهلوی هم از این قاعده مستثنی نبود و نوکر سرسپرده آمریکا و انگلیس بود.

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه پیرانشهر در ادامه با اشاره به نقش استکبار در لایحه کاپیتولاسیون افزود: یکی از مواردی که استکبار در مملکت ما به راه انداخت همین لایحه کاپیتولاسیون بود بدین معنی که یک آمریکایی و حتی که یک سگ آمریکایی در ایران امنیت کامل داشته باشد؛ اما یک شخصیت ایرانی هیچ امنیت و ارزشی نداشته باشد و چنانچه یک آمریکایی انسانی را در ایران می‌کشت، قوه قضائیه ما به نفع فرد آمریکایی حکم صادر می‌کرد.

وی تصریح کرد: بنابراین در همان اوایل امام خمینی (ره) با این لایحه باقدرت برخورد کردند و ماهیت لایحه را برای همه مردم افشا کردند که یکی از آثار وضعی همین افشاگری حضرت امام، منجر به نابودی حکومت پهلوی شد و می‌توان گفت که یکی از دلایل بیداری مردم و سقوط رژیم نیز همین امر بوده است که تا امروز ادامه یافته است.

محمدنژاد گفت: امروز هم خاصیت مزدوری حکومت‌ها را می‌توان در برخی کشورهای عربی مرتبط با اسرائیل دید که قابل‌توجه است؛ ممکن است لفظ کاپیتولاسیون در کشورهای مزدور استفاده نشود؛ اما محتوای آن وجود دارد.

وی در پایان بیان کرد: اگر دولتی نوکر خوبی برای استکبار باشد، مورد حمایت قرار می‌گیرد مثل رژیم صهیونیستی که تاکنون بالغ بر ۳۴ فروند هواپیمای غول‌پیکر حامل تسلیحات و مهمات را دریافت کرده است که به نظر بنده طوفان الاقصی که طومار رژیم صهیونیستی را در هم پیچید منشأ آن حرکت اعتراضی امام خمینی (ره) علیه لایحه کاپیتولاسیون است.

انتهای خبر/