آمنه بیرکانی کارشناس مسئول واحد سلامت خانواده یهداشت شهرستان گفت: آمار مرگ‌ومیر از ۴ مورد مرگ کودکان ۱ تا ۵۹ماهه و ۲ مورد فوت نوزاد زیر یک ماه در سه‌ماهه چهارم سال ۱۴۰۲ است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی روژنیوز چهارمین کارگروه مرگ‌ومیر کودکان ۱ تا ۵۹ماهه و نوزادان مربوط به سه‌ماهه چهارم ۱۴۰۲ با ریاست مدیریت شبکه بهداشت و درمان و با حضور متخصص کودکان، مسئولین دفتر پرستاری بیمارستان‌های شهرستان، مسئول بخش‌های کودکان و نوزادان، بهبود کیفیت، بخش زایمان، کارشناسان بررسی مرگ‌ومیر بیمارستانی و مرکز بهداشت، کارشناس مسئول واحد سلامت خانواده، کارشناس برنامه کودکان، مسئول واحد بیماری‌های مرکز بهداشت، پانزدهم فروردین‌ماه ۱۴۰۳ در محل دفتر مدیریت شبکه بهداشت و درمان برگزار شد.

در این کارگروه آمنه بیرکانی کارشناس مسئول واحد سلامت خانواده شهرستان از ۴ مورد مرگ کودکان ۱ تا ۵۹ماهه و ۲ مورد فوت نوزاد زیر یک ماه در سه‌ماهه چهارم سال ۱۴۰۲ خبر داد.

بیرکانی در ادامه تصریح کرد: نسبت مرگ‌ومیر کودکان زیر ۵ سال از مهم‌ترین شاخص‌هایی است که نشان‌دهنده توسعه کشورهاست و شاخص مهمی از سلامت جامعه است و شناخت عوامل مرتبط با این مرگ‌ها می‌تواند قدم مهمی برای کاهش این شاخص باشد.

وی در ادامه افزود: تعداد مرگ کودکان ۱ تا ۵۹ماهه یک مورد کمتر از فصل مشابه سال گذشته بوده که پس از بررسی و شرح پرونده‌ها توسط کارشناس برنامه کودکان از این تعداد بر اساس جدول طبقه‌بندی، یک مورد در گروه حالات معین با منشأ حول تولد، یک مورد ناهنجاری دستگاه گوارشی، یک مورد سوانح و حوادث ترافیکی و یک مورد در گروه سوانح و حوادث غیر ترافیکی قرار گرفتند.

وی در ادامه بیان کرد: همچنین از ۲ مورد مرگ نوزادان که در مقایسه با فصل مشابه سال گذشته ۲ مورد کمتر بوده و پره ترم بر اساس جدول طبقه‌بندی در گروه ناهنجاری مادرزادی و کروموزومی و هیدروپس قرار گرفتند.

در ادامه بیرکانی با اشاره به مقایسه آماری دو سال اخیر گفت: در یک مقایسه یک‌ساله ۱۴۰۲ با سال ۱۴۰۱ کاهش میزان مرگ کودکان و نوزادان مشاهده می‌شود:

۱۴۰۱ میزان مرگ کودکان:۵/۹

۱۴۰۲ میزان مرگ کودکان:۵/۷

۱۴۰۱ میزان مرگ نوزادان:۸/۱

۱۴۰۲ میزان مرگ نوزادان۶/۴۹

تعداد مرگ‌های کودکان ۱ تا ۵۹ماهه برابر و مساوی (۱۶ مورد)

و تعداد مرگ نوزادان از ۲۲ مورد سال ۱۴۰۱ به ۱۶ مورد در سال ۱۴۰۲ کاهش‌یافته است.

وی در پایان افزود: در راستای کاهش مرگ‌ومیر این گروه سنی پیشنهادها و راهکارهای مؤثر ارائه و در پایان کارگروه مصوبات لازم تصویب شد.

انتهای خبر/