پیرانشهر یکی از شهرهای جنوبی استان آذربایجان غربی می باشد و جز مناطق کردنشین استان آذربایجان غربی است پیرانشهر به دلیل آب و هوای مطلوب و مناطق دیدنی مقصدی مناسب برای گردشگران می باشد.

پیرانشهر به دلیل قرارگیری در مسیر ترانزیت ایران با عراق و کشورهای حوزه مدیترانه نقش مهمی در تجارت کشور دارد وجود بازارچه کالاهای مرزی موجب سرازیر شدن سالیانه مسافران از کل کشور به این شهرستان برای خرید مایحتاج با قیمتی ارزلن تر از سایر شهرها شده است وجود این بازارچه های کالا و اجناس پیرانشهر را به شهری تجاری مشهور کرده وجود سدهای زیبای سیلوه و کانی سیب نیز از مکانهای دیدنی این شهر میباشد.

در ادامه نیز با ما همراه باشید تا با نقاط گردشگری و طبیعت و آیین و سنن این دیار خوشنام  آشنا شوید.

پیرانشهر ظرفیت بالایی برای توسعه گردشگری دارد که انواع جاذبه‌های طبیعی یکی از ظرفیت‌های مهم این شهرستان در این حوزه است از جمله مناطق گردشگری آن میتوان به مکانهای دیدنی آن اشاره کرد:

آبشار خرپاپ از مکان های دیدنی پیرانشهر

یکی از این مناظرزیبا و بی نظیر آبشار خروشان و پر آب خرپاپ است که در میان جنگلهای سر سبز پردانان جاری می باشد . یکی از این مناظر زیبا و بی نظیر آبشار خروشان و پر آب خرپاپ است که در میان جنگلهای سر سبز پردانان جاری می باشد.

 

روستای خورنج

شهرستان پیرانشهر دارای روستاهای متعددی است که هریک درصورت توجه بیشتر می تواند به عنوان یک از روستاهای هدف گردشگری قلمداد شود که از آن جمله می توان به روستای دایه شیخی باقبرستانی وسیع ،توده درخت نارون کم نظیر،توده فشرده ووسیع رز زرد اشاره کرد .

 

البته شاخص ترین روستای منطقه روستای خورنج می باشد این روستا در ۲۰ کیلومتری شمالشرقی پیرانشهر و بر سر راه پیرانشهر به مهاباد واقع گردیده است . در مجاور این روستا ، منطقه ای پوشیده از سنگهای عظیم الجثه قرار دارد که به طور شگفت انگیزی بر روی هم انباشته شده اند . تو گویی دست معماری توانا این سنگها را این چنین با ظرافت تراش داده تا باغ وحشی سنگی درست کند .

جنگل های پردانان

شهرستان پیرانشهر، واقع دراستان آذربایجان غربی و در فاصله ۱۲۹ کلیومتری جنوب شهرستان ارومیه قرار دارد. جنگل های سرسبز و خوش آب و هوای پردانان در ۲۲ کیلومتری جنوب پیرانشهر و بر سر راه جاده پیرانشهر به سردشت واقع گردیده است که جاری بودن رودخانه دایمی و خروشان پردانان که یکی از سرچشمه های اصلی رود زاب کوچک است بر زیبایی آن دوچندان افزوده است.این جنگل ها که تا برفهای دایمی کوههای مرزی ایران و عراق امتداد دارند توجه هر طبیعت گردی را به سوی خود جلب میکند.

آبشار کانی لوسه

آبشار کانی لوسه یکی دیگر از آبشارهای نوار مرزی با عراق است مسیر این آبشار از روستای بادین آباد پیرانشهر به طرف جاده سردشت است که پس از پارک خودروها  با یک ساعت پیاده روی به آبشار میرسید مکانی دیدتی و فرح بخش برای مردم بوده و سالانه دهها هزار نفر برای تفریح به این مکان می آیند.

بازارچه کالاهای مرزی

بازارچه مرزی پیرانشهر از اولین و بزرگترین بازارچه های مرزی در سطح کشور است و از مکان های دیدنی پیرانشهر می باشد این شهرستان نزدیکترین شهر به مرز عراق بوده و دارای مبادلات گسترده اقتصادی، فرهنگی و غیره با شمال عراق می باشد که این امر منجر به ایجاد بازارچه مرزی تمرچین و بازارچه کالاهای خارجی با پاساژهای بسیار در قلب بافت شهری شده است که در آن انواع و اقسام کالاهای خارجی از جمله لوازم خانگی، بهداشتی و صنعتی و … با قیمت و کیفیت مناسب به مصرف کنندگان عرضه می شود.

کوهستان مرتفع قندیل

قندیل یکی از کوهستان‌های رشته کوهای زاگرس است که در مرز کردستان ایران و کردستان ترکیه قرار دارد. و از مکان های دیدنی پیرانشهر می باشد بخشی از این کوهستان در شهرستان پیرانشهر است. بلندترین قلهٔ آن به نام که و کز(kavkez) و به ارتفاع ۳۸۰۰ متر در کردستان ترکیه قرار دارد. کوهی که اکثر کوهنوردان آن را به نام قندیل بزرگ می‌شناسند سیا کیو(سیاه کوه) نام دارد که ارتفاع آن ۳۶۱۰ متر است. کوه قندیل کوچک نیز با ارتفاع ۳۲۵۰متر دارای دیواره‌ای به ارتفاع ۴۵۰ متر است که جزو دیواره‌های بلند کشور است.

(دیوارهٔ بیستون به ارتفاع ۱۲۰۰متر و دیوارهٔ علم کوه با ارتفاع ۷۰۰ متر بلندترین دیواره‌های ایران هستند)که به علت نا امن بودن منطقه مسیر کاملی بر روی آن وجود ندارد. قندیل یکی از پر برف ترین کوههای ایران بوده ودارای یخچالهای طبیعی فراوان است.

سوغات پیرانشهر بیشتر محصولات کشاورزی است. کار بیشتر مردم شهرستان پیرانشهر دامداری و کشاورزی است. از سوغات پیرانشهر می توان به: گندم، جو، نخود، چغندر قند، ذرت، سیب، زرد آلو و انگور سیاه اشاره کرد که بسیار خوب و مرغوب است.

از تمام مردم عزیز ایران دعوت میکنیم که تعطیلات عید نوروز به پیرانشهر تشریف بیاورند و از مکانهای دیدنی و تاریخی و بازارچه کالاهای مرزی دیدن نمایند.

#بژی_ایران

#بژی_پیرانشهر

انتهای پیام/