رئیس شبکه بهداشت‌ودرمان پیرانشهر گفت: هدف از این طرح در شهرستان، تشدید نظارت بر فعالیت این مراکز، برخورد با عرضه غیرمجاز و قاچاق دخانیات و ارتقای سلامت جامعه بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی روژنیوز در راستای طرح تشدید نظارت بر مراکز عرضه دخانیات و مبارزه با قاچاق و عرضه غیرمجاز این محصولات، بازرسان بهداشت محیط مرکز بهداشت پیرانشهر به همراه بازرسان اتاق اصناف و اداره تعزیرات، در یک پویش مشترک، از مراکز عرضه دخانیات در سطح این شهرستان بازدید به عمل آوردند.

امیر بهزاد رئیس شبکه بهداشت‌ودرمان پیرانشهر گفت: هدف از این طرح، تشدید نظارت بر فعالیت این مراکز، برخورد با عرضه غیرمجاز و قاچاق دخانیات و ارتقای سلامت جامعه بود.

وی افزود: در این بازدیدها، بیش از ۳۵۰ بسته انواع توتون و تنباکو غیرمجاز و تاریخ گذشته کشف و ضبط شد. برای متخلفانی که اقدام به عرضه این محصولات غیرقانونی کرده بودند، پرونده تعزیراتی تشکیل و به مراجع قضایی ارسال گردید.

وی در ادامه تصریح کرد: علاوه بر ضبط اقلام غیرمجاز، به یکی از این مراکز به دلیل عدم تمدید مجوز، اخطار ۴۸ ساعته جمع‌آوری صادر شد. این اقدام قاطع، نشان دهنده عزم جدی مسئولان در برخورد با متخلفان و ساماندهی به وضعیت عرضه دخانیات در پیرانشهر است.

رئیس مرکز بهداشت پیرانشهر در ادامه اظهارداشت: طبق ماده ۳ قانون جامع کنترل دخانیات، هرگونه تبلیغ، حمایت، تشویق مستقیم و غیرمستقیم و یا تحریک افراد به استعمال دخانیات را اکیداً ممنوع دانست. وی همچنین قرار دادن پاکت سیگار و دخانیات در پشت ویترین و شیشه مغازه و در معرض دید مشتری را از مصادیق تبلیغ برشمرد و مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

وی با توجه به مضرات دخانیات خاطرنشان کرد: استعمال دخانیات به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل مرگ‌ومیر قابل پیشگیری در جهان شناخته شده است. این ماده مضر، به سلامت تمام اعضای بدن از جمله ریه‌ها، قلب، عروق و مغز آسیب می‌رساند و خطر ابتلا به انواع بیماری‌های مزمن مانند سرطان، سکته قلبی و مغزی، بیماری‌های تنفسی و دیابت را افزایش می‌دهد.

رئیس مرکز بهداشت پیرانشهر در راستای شعار مبارزه با عرضه و مصرف دخانیات، وظیفه‌ای همگانی است، افزود: کنترل و کاهش مصرف دخانیات، نیازمند همکاری و مشارکت همه دستگاه‌ها و آحاد جامعه است. از جمله اقدامات مهم در این زمینه؛ تشدید نظارت بر مراکز عرضه دخانیات و برخورد با متخلفان افزایش آگاهی عمومی در مورد مضرات دخانیات، ارائه خدمات ترک دخانیات به افراد، حمایت از قوانین و مقررات مربوط به کنترل دخانیات، با تلاش و همدلی همگانی، می‌توانیم گام‌های مؤثری در جهت کاهش مصرف دخانیات و ارتقای سلامت جامعه برداریم.

وی در پایان تأکید کرد: از شهروندان خواستاریم در صورت مشاهده هرگونه تخلف در زمینه عرضه و فروش دخانیات، مراتب را به مرکز بهداشت یا اداره تعزیرات حکومتی اطلاع دهند.

انتهای خبر/