بمناسبت روز کار و کارگر،گفتگوی ویژه خبری با <<مدیر بایزیدی>> مدیر عامل شرکت شیر پاستوریزه پیران لبن از شرکتهای موفق شهرستان پیرانشهر انجام شد.

خبرنگار روژ نیوز:دین مبین اسلام دارای چه دیدگاهی نسبت به فرهنگ کار و قشر کارگر است؟

مدیر بایزیدی:دین اسلام برای آباد شدن دنیا و آخرت مسلمانان آنان را به کار و کوشش،تشویق نموده است و از نظر اسلام بهترین عبادت و عمل، طلب روزی حلال است در اسلام شغل مایه ی عزّت فرد و جامعه است.

خبرنگار روژنیوز:کم نسیتند فرق و مکتب هایی که مدعی احترام به کارگر و دفاع از حقوق کارگران هستند، واقعیت فرق و این مکتب چیست و آیا براستی کارگر را محترم می دارند؟

مدیر بایزیدی:مکتب هایی تحت عنوان،مکتب اقتصادی،مکتب حمایت از کار و کارگر و دیگر تشکل هایی کارگری وجود دارند؛لیکن به جای پرداختن به مسائل اصلی و دردهای کارگران زحمتکش مملو از معاماهای بی ارزش و گمراه کننده ای است که حرف تازه ای برای اصلاح وضع موجود ندارند و در نهایت با تحقیر،بی توجهی،تطمیع یا تهدید بنفع خود از صحنه خارج می شوند.

خبرنگار:قشر کارگر در تحقق انقلاب اسلامی و پیشبرد امور کشور و پیروزی در دفاع مقدس و در برچیدن بساط فتنه ها چه نقشی ایفا کرده است؟

مدیر بایزیدی:این قشر از جامعه اکنون نیز برای مقابله با جنگ اقتصادی دشمنان با تمام توان در حال ارائه خدمات بوده تا چراغ واحدهای تولیدی روشن و چرخشان در گردش باشد،کارگران دیروز در جبهه رودررو با دشمن و امروز در خط تولید همچنان پای دفاع از آرمان ها و ارزش های اسلامی و انقلابی ایستاده و نقش مؤثری در گردش تولید ملی ایفا می کنند.

روژنیوز:بطور مشخص آیا قوانین اساسی و ثانویه در کشور ما تامین کننده و متضمن حقوق قشر کارگر ارزیابی می شود؟

مدیر بایزیدی:خیر؛افزایش نرخ افسار گسیخته تورم با میزان افزایش دستمزد کارگران بعنوان گردانندگان چرخ اقتصادی کشور سنخیت نداشته و کارگران با چالش ها و مشکلات عدیده ای در این حوزه روبرو هستند ،واحدهای تولیدی در تنگا بوده،بسته حمایتی از طرف دولت ندارند،لذا پاسخگو نیازهای معیشتی و رفاهی کارگران نیستند.

روژنیوز:فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی در دوره فعلی ، آیا توقعات کارگری را برآورده ساخته است یا دست کم در مسیر خواست کارگران گام برداشته است ؟

بایزیدی:نقش کارگران در سال مهارتورم و رشد تولید بسیار کلیدی و اساسی است،بله فراکسیون کارگری پیگیر مطالبات کارگران بود و در کمیته تصویب دستمزد هم ایفای نقش نمود.

روژنیوز:آیا در کشور اصناف کارگری بدرستی پا گرفته اند و شانیت حقوقی و اجرایی لازم را دارند؟

مدیر عامل پیران لبن:بله،طبق ماده 131 قانون کار و در راستای اجرای اصل بیست و ششم قانون اساسی  به منظور حفظ و منافع مشروع و قانونی و بهبود وضع اقتصادی،کارگران مشمول قانون کار و کارفرمایان یک حرفه یا صنعت می توانند مبادرت به تشکیل انجمن های صنفی نمایند که خوشبختانه این تشکل های کارگری الان وجود داشته و در محافل سازش کارگری با مجوز سازمان تعاون،کار و رفاه اجتماعی فعالیت می نمایند.

خبرنگار:نقش کارگران در عرصه اقتصاد مقاومتی چگونه توصیف می شود؟

مدیر بایزیدی:اقتصاد مقاومتی به این معنی است که با تربیت نیروی انسانی کارآمد و حمایت همه جانبه از تولید ملی از تاثیر تحریم بر صنعت تولید کاسته و در زمینه تولید محصوالت به خودکفایی برسیم،امروزه در کشور ما مجری این بخض اقتصادی توسط کارگران و کارفرمایان انجام میشود که می توان اذعان نمود،مهمترین سرمایه تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی کارگران زحمتکش هستند.

روژنیوز:نقش بنگاه های کوچک زودبازده تا چه اندازه در تکثیر موقعیت های شغلی کارگری و یا مشارکت کارگران در ایجاد کار و کارآفرینی موثر بوده است؟

مدیر بایزیدی:ایجاد اشتغال پایدار، براي توسعه اقتصادي كشور از عوامل ضروري است و باید مسیر توسعه اقتصادي را از طریق دستیابي به اشتغال پایدار و با كمك گرفتن از ایجاد و تقویت بنگاههاي كوچك زود بازده سرعت بخشید.اشتغال زایی از طریق بنگاههای زود بازده با هدف كارآفرینی و توسعه صنایع كوچك و متوسط و ایجاد انگیزه لازم برای كارآفرینان می تواند نقش بنگاه اقتصادی را در تکثیر موقعیت های شغلی ثبیت نماید.

روژنیوزکارگر نیازمند مهارت ، آموزش و آشنایی با ایجابات مهارتی روز است . کارفرمایان و نهادهای نظارتی ذیربط تا چه اندازه به این مهم توجه و اهتمام دارند؟

بایزیدی:شغل کارگری اگرچه نیاز به تحصیلات خاصی ندارد اما برای موفقیت در این شغل باید مهارتها و تواناییهای جسمی و ذهنی مناسبی داشت،در این واحد تولیدی آموزش های لازم به پرسنل جدیدالورود اعم از آموزش های آشنایی یا محیط کار ، تجهیزات خطوط تولید و بخش های مختلف تولیدی و تاسیساتی و قوانین کاری داده شده و آموزش های کلی حین کار هم داده می شود ، بصورت ادواری نیز طی دوره های فنی و حرفه ای از طریق سازمان تعاون،کار و رفاه اجتماعی نیز اقدام خواهد شد.

روژنیوز:امنیت شغلی امروزه دل نگرانی بزرگ کارگران است،  در مسیر رفع این دل نگرانی چه اقداماتی شده و چه باید کرد؟

بایزیدی:لازمه چرخش چرخ اقتصاد تامین امنیت شغلی کارگران است ، در این راستا در این واحد تولیدی اقداماتی انجام گردیده که عبارتند از:انعقاد قرارداد رسمی کار منطبق بر قانون کار با مزایای متعلقه بجای قرارداد موقت،مهارت آموزی و کشف استعدادهای بالقوه کارگران در جهت ارزش افزوده آنان،طرح چشم انداز اقتصادی در راستای رفع موانع تولید و دل خوشی کارگران به ادامه فعالیت واحد تولیدی در سال های آتی

روژنیوز:با توجه به نامگذاری سال بنام مهار تورم و رشد تولید ، کارگران چه نقشی در عملیاتی شدن آن دارند؟

مدیر بایزیدی:یکی از ارکان اساسی تحقق شعار سال در رشد تولید و در نتیجه مهار تورم،کارگر است به همین سبب نگاه ویژه به جامعه شریف کارگری و تکریم آنها،در زمره مهمترین موارد در راستای توسعه اقتصادی کشور است.

#کارگر