نبود پارک بانوان در پیرانشهر از خواسته های این قشر جامعه بوده که تا به امروز در شهرستان محقق نشده است.

به گزارش پایگاه خبری <<روژنیوز>> یکی از معضل‌های شهرستان پیرانشهر نبود یک پارک برای بانوان است، محیطی آرام برای بانوان که بتوانند اوقات فراغت را در آنجا سپری کنند.

 

پارک‌ها به‌عنوان محیط‌هایی آرام و زیبا، برای تفریح و استراحت افراد اهمیت زیادی دارند. اما در بسیاری از شهرها که شهرستان پیرانشهر هم از آن استثنا نیست، نبود پارک‌های مخصوص بانوان می‌تواند یک مسئله جدی باشد.

 

بانوان نیازمند فضاهایی هستند که بتوانند در آنها به آرامش و تفریح بپردازند. بااین‌حال، بسیاری از پارک‌ها تنها برای استفاده عموم مردم طراحی و احداث می‌شوند و فضای کافی برای بانوان در نظر گرفته نمی‌شود. این باعث می‌شود که بانوان در بحث تفریح و استراحت با محدودیت‌هایی مواجه شوند و این امر می‌تواند روحیه و رضایت آنها را کاهش دهد.

 

در این راستا رحیم تیموری رئیس ورزش و جوانان در مورد نبود پارک بانوان در شهرستان گفت: ما در شهرستان پارک بانوان نداریم و تمام فعالیت بانوان صرفاً در اماکن ورزشی شهرستان بر اساس نوع رشته و امکانات موجود لازم برای آن رشته در اماکن ورزشی برنامه‌ریزی می‌گردد.

 

وی در ادامه افزود: باتوجه‌به نیاز، به اماکن روباز برای بعضی رشته‌های ورزشی و فعالیت نشاط‌آور بانوان بخصوص در فصل گرم سال نیاز به یک مکان مخصوص که بانوان بتوانند در آن به‌صورت راحت به فعالیت بپردازند موردنیاز است که می‌طلبد در فکر پارک ویژه بانوان باشیم.

 

در ادامه تیموری تصریح کرد: در اولین گام قرار بر این شد که شهرداری پیرانشهر پارک خیام را که تقریباً واقع در قسمت مرکزی شهر است را به پارک بانوان تبدیل نمایند، ولی با نارضایتی شدید بانوان روبه‌رو شد چرا که این پارک متعلق به عموم مردم و اطراف آن ساختمان‌های بلند وجود دارد و انتظار می‌رود که یک پارک مختص به مادران و زنان و دختران این شهر احداث شود. به نظر بنده پیشنهاد می‌گردد پارک کودک در مرکز شهر و تقریباً اطراف آن خانه‌های مشرف به پارک وجود ندارد و کلانتری هم جهت امنیت بانوان در نزدیکی آن وجود دارد به‌عنوان پارک ویژه بانوان مدنظر قرار بگیرد، ولی تا به امروز این امر در پیرانشهر تحقق پیدا نکرده است.

 

در ادامه مصاحبه‌ای با نسرین قریشی، عضو کمیسیون بانوان فرمانداری پیرانشهر و رئیس کارگروه فرهنگی بانوان و عضو شورای اسلامی این دوره در باره پارک بانوان انجام گرفت.

 

قریشی اظهار داشت: پارک بانوان یک تقاضای عمومی از تمامی بانوان شهرستان است. این معضل مربوط به دوره‌های جدید شورای شهر نیست، بلکه در دوره‌های سوم و چهارم شورای شهر به وجود آمده است و برخی از بانوان شهرستان این موضوع را پیگیری کرده‌اند.

 

عضو کمیسیون بانوان پیرانشهر در ادامه بیان داشت: در دورهٔ چهارم نیز، ما از طریق شورای شهر و شهرداری به‌طورجدی به این موضوع ورود پیدا کردیم، اما متأسفانه تحقق پیدا نکرد. باتوجه‌به میزان افسردگی و آمار بیش از حد خانم‌های خانه‌دار و نبود مشاغل کسب‌وکار و خانگی برای بانوان، نیاز مبرم به یک محیط سالم و امن برای گذراندن اوقات فراغتشان در آرامش و امنیت وجود دارد.

 

قریشی در پیگیری این موضوع تصریح کرد: ما تصمیم گرفتیم این موضوع را پیگیری کنیم و با مسئولان و نمایندگان مجلس، فرماندار و شورای شهر در دورهٔ چهارم صحبت کردیم تا مکانی برای احداث پارک بانوان مشخص شود. در آن زمان، فضای بازی در منطقه آزادگان به‌عنوان مکان پارک بانوان اعلام شد. اما به دلیل برخی مشکلات، این موضوع به فراموشی سپرده شد.

 

این عضو شورای شهر افزود: در دورهٔ پنجم شورای شهر، ما به این موضوع دوباره ورود کردیم و باتوجه‌به کمبود فضای سبز در شهر داشتیم. برنامه‌ریزی شده بود که یکی از پارک‌ها به‌عنوان پارک بانوان اختصاص داده شود. اما باتوجه‌به وجود چند ساختمان در اطراف پارک و عدم احساس امنیت بانوان، شورای دورهٔ ششم به این مصوبه رأی ندادند. در جلسه‌ای که استاندار در شهرستان حضور داشت، من این موضوع را در کارگروه شهرستان مطرح کردم و مدیرکل بانوان نیز یک‌بار در شهرستان حضور یافت. وی تأکید کرد که شورا و شهردار حتماً یک مکان را به‌عنوان پارک بانوان اختصاص دهند.

 

قریشی در پایان گفت: موضوع پارک بانوان را در شورای شهر و شهرداری مطرح کردیم، اما تا به امروز زمینی به مساحت سه الی چهارهزار مترمربع برای احداث پارک بانوان پیدا نشده است. ما همچنان پیگیر این موضوع هستیم تا بتوانیم یک مکان مناسب برای ایجاد پارک بانوان در نظر بگیریم.

 

انتهای خبر/

  • نویسنده : محمد رحمانی