سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۲۴ شعار "محافظت از کودکان در برابر صنعت دخانیات" را برای این روز انتخاب کرده است. آمار نشان می‌دهد که در حال حاضر، در سراسر جهان تعداد نوجوانان سیگاری از بزرگسالان بیشتر است.

۱۱ خرداد، روز جهانی بدون دخانیات، فرصتی برای رهایی از چنگال دود و حفظ سلامت نسل آینده است.

سازمان بهداشت جهانی هرساله ۳۱ ماه می را به‌عنوان روز جهانی بدون دخانیات نام‌گذاری می‌کند تا به مردم جهان در مورد خطرات دخانیات و تنباکو و اقدامات تجاری کارخانه‌های دخانیات آگاهی‌رسانی کند.

سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۲۴ شعار “محافظت از کودکان در برابر صنعت دخانیات” را برای این روز انتخاب کرده است. این سازمان ابراز نگرانی عمیق خود از افزایش مصرف سیگارهای الکترونیکی در بین نوجوانان دارد. آمار نشان می‌دهد که در حال حاضر، در سراسر جهان تعداد نوجوانان سیگاری از بزرگسالان بیشتر است و تخمین زده می‌شود ۳۵ میلیون نوجوان ۱۳ تا ۱۵ساله دخانیات مصرف می‌کنند.

‌‌‌‌

وضعیت مصرف دخانیات در ایران

آخرین مطالعه مربوط به وضعیت مصرف دخانیات در ایران در سال ۱۴۰۰ انجام شده است. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که ۱۴.۰۱ درصد از جمعیت کشور از محصولات دخانی استفاده می‌کنند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در بازه زمانی پنج‌ساله (۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰)، میزان مصرف دخانیات در ایران در گروه سنی بالای ۱۸ سال روندی صعودی داشته است. به‌طوری‌که، مصرف دخانیات در بین مردان و زنان به ترتیب ۳ و ۱۱ درصد افزایش‌یافته است. همچنین، مصرف قلیان در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۵ حدود ۵۴ درصد افزایش‌یافته است.

آمار و ارقام نگران‌کننده‌ای از افزایش مصرف دخانیات در بین گروه سنی ۱۸ تا ۲۴ سال، به‌خصوص زنان، به‌دست‌آمده است. در این گروه سنی، مصرف دخانیات در بین زنان و مردان به ترتیب ۹۰ و ۳۴ درصد افزایش‌یافته است.

 

اقدامات ضروری برای نجات نسل آینده از دود سیگار:

افزایش آگاهی‌رسانی: لازم است با آموزش‌های مستمر در مدارس، دانشگاه‌ها و رسانه‌ها، نسل جوان را از مضرات دخانیات و ترفندهای صنعت دخانیات آگاه کرد.

اعمال قوانین سخت‌گیرانه‌تر: وضع قوانین منع فروش دخانیات به افراد زیر سن قانونی، افزایش مالیات بر دخانیات و محدودیت در تبلیغات این محصولات از جمله اقدامات ضروری برای کاهش مصرف دخانیات است.

ارائه خدمات ترک دخانیات: باید با تسهیل دسترسی افراد به خدمات ترک سیگار مانند مشاوره و داروهای ترک، به آنها در رهایی از این اعتیاد کمک کرد.

حمایت از سازمان‌های مردم‌نهاد: سازمان‌های مردم‌نهاد می‌توانند نقش مؤثری در آگاهی‌رسانی، آموزش و حمایت از افراد در ترک دخانیات ایفا کنند.

 

از طریق توجه به اقدامات ذکر شده می‌توان به دید بلندمدت برای کاهش مصرف دخانیات و حفظ سلامتی جامعه و نسل آینده دست‌یافت. برنامه‌های آموزشی مداوم و شناسایی مخاطرات دخانیات در جوانان می‌تواند به آنها کمک کند تا تصمیم‌های بهتری برای سلامت خودشان بگیرند. همچنین، با اعمال قوانین سخت‌گیرانه‌تر و ایجاد محیطی که مصرف دخانیات در آن ممنوع یا محدود باشد، می‌توان از گسترش این واقعه جلوگیری کرد. ارائه خدمات ترک دخانیات به افرادی که می‌خواهند از این وابستگی رهایی یابند، نیز می‌تواند نقش مهمی در این زمینه ایفا کند. باهمت و تعهد همگانی، می‌توان به اهداف بهبود سلامت جامعه دست‌یافت و به نسل‌های آینده یک زندگی سالم و پویا را ارائه داد.

برای حفظ سلامتی نسل آینده و کاهش مصرف دخانیات، لازم است که از طریق برگزاری برنامه‌های آموزشی گسترده‌تر، همه جوانان را به اهمیت جلوگیری از مصرف دخانیات آگاه کنیم. همچنین، با تشویق به ورزش و فعالیت‌های سالم، می‌توان مصرف دخانیات را در جوانان کاهش داد. ایجاد فضاها و فرصت‌هایی برای تفریحات سالم و ترویج سبک زندگی سالم در مدارس و جوامع مختلف، نقش مهمی در جلوگیری از گسترش دخانیات ایفا می‌کند. همچنین، با ارائه خدمات رایگان و مؤثر ترک دخانیات و پشتیبانی از افراد مبتلا به این وابستگی، می‌توان موجب تشویق بیشتر افراد به ترک دخانیات شد. از طرف دیگر، با ترویج مدیریت استرس و روش‌های مقابله با فشارهای روزمره، می‌توان از افزایش مصرف دخانیات به‌عنوان یک راه‌حل غیرمؤثر برای مدیریت استرس جلوگیری کرد.

با مشارکت همگانی، می‌توانیم نسل آینده را از دود سیگار نجات دهیم و به آنها حق داشتن یک زندگی سالم را هدیه دهیم.

انتهای خبر /


  • نویسنده : ف.سلطانی