در مناطق کردنشین منطقه جنوب استان آذربایجان غربی اغلب‌ آیین‌هایی ددر این ماه پربرکت برگزار می‌شود.

در هنگام افطار و سحری غذاهایی نظیر فرنی، مشکفی، رشته پلو، برنج و خورشت، که‌لانه، به‌ربه سیل، ترخینه و شیربرنج  در این مناطق بیشتر کاربرد دارد و روزه داران معمولا روزه خود را با خرما، کلیچه، و چای باز می‌کنند.

مجالس تلاوت آیات کلام‌الله مجید در شب‌های ماه مبارک جلوه‌ رونق خاصی دارد. یکی از رایج‌ترین رسوم مردم کرد اهل تسنن در این ماه اقامه نماز «تراویح» است که بعد از نماز عشاء خوانده می‌شود. نماز تروایح را در مساجد و منازل با تشریفات خاصی به صورت جماعت یا انفرادی نیز به جای می‌آورند. دیدار از دوستان و آشنایان پس از افطار یکی دیگر از رسم‌های این مردم است. در این مجالس  افراد فامیل یا دوستان دور هم جمع می‌شوند و با زولبیا بامیه فرنی و مشکفی از آنها پذیرایی می‌شود.

آداب شب قدر

شب‌های قدر نیز در این منطقه باشکوه اجرا می‌شود و اغلب سعی می‌کنند در این شب‌ها حتما به مساجد بروند. در ماه رمضان اذان صبح به عهده جوانان است، آنها همچنین در ۱۵ روز اول ماه یک ساعت مانده به نماز صبح «مرحبا یا شهرالرمضان» و در نیمه دوم ماه رمضان نیز «الوداع یا شهرالرمضان» می‌گویند. همچنین مراسمک شب‌های قدر را برپا می‌کنند.

عید فطر در مناطق کردنشین

مردم اهل سنت و کرد مراسم و آداب و رسوم خاصی را برای پایان ماه مبارک رمضان و روز عید فطر دارند. در تمام خانه‌ها جشن عید برپا می‌شود و باید در هر خانه غذای برنج و خورش با گوشت یا طعام مفصلی تهیه شود. همه اعضای خانواده در این روز باید لباس تازه و تمیز بپوشند. صبح روز عید به مساجد می‌روند. پس از برگزاری نماز عید فطر مردم با انجام دید و بازدید اقوام این عید را جشن می‌گیرند و به خانواده کسانی که در سال گذشته متوفی داشته اند برای ابراز همدردی که به آن (( نیو جیژنانه )) گفته میشود ، به دیدن بازماندگان میروند تا تسلی خاطری برای آنها باشد.

روزه ، روزه  اولی ها هم در این مناطق خیلی جالب است و نوجوانان و حتی کودکان در آستانه نوجوانی نیز همانند بزرگسالان روزه میگیرند و خود را به روزه گرفتن عادت میدهند و در نمازهای جماعت همپای بزرگان در مسجد حاضر میشوند و برای روزه داران در مسجد خرما و آب می آورند.

#ماه_امید

انتهای پیام/