رئیس اداره ثبت اسناد شهرستان پیرانشهر گفت: مالکین و زارعینی که فاقد سند مالکیت برای اراضی کشاورزی و باغات تحت تصرف خود هستند، می‌توانند جهت اخذ سند مالکیت در اجرای تفاهم‌نامه فی‌مابین سازمان ثبت‌ اسناد و املاک کشور و وزارت جهاد کشاورزی اقدام کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی روژنیوز حبیب الهامی رئیس اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان پیرانشهر گفت: کلیه اسناد مالکیت دفترچه‌ای اراضی کشاورزی و باغات صادره در سنوات گذشته بدون اخذ هزینه نقشه‌برداری و صرفاً با پرداخت مبلغ هزینه اخذ سند مالکیت تک‌برگی، قابل‌تعویض به اسناد مالکیت تک‌برگی هستند.

وی در ادامه بیان کرد: از مالکینی که دارای اسناد مالکیت دفترچه‌ای هستند، و تاکنون نسبت به تبدیل و تعویض آنها اقدام ننموده‌اند. می‌توانند جهت تبدیل و تعویض اسناد مالکیت دفترچه‌ای خود به اسناد مالکیت تک‌برگی به اداره ثبت‌اسناد و املاک شهرستان پیرانشهر مراجعه نمایند .

وی ادامه داد: همچنین مالکین و زارعینی که فاقد سند مالکیت برای اراضی کشاورزی و باغات تحت تصرف خود هستند، می‌توانند جهت اخذ سند مالکیت در اجرای تفاهم‌نامه فی‌مابین سازمان ثبت‌ اسناد و املاک کشور و وزارت جهاد کشاورزی و از طریق شرکت طرف قرارداد سازمان ثبت‌اسناد که در روستاها حضور می‌یابد.

وی در ادامه گفت: با هماهنگی دهیار و شوراهای روستاها نسبت به تشکیل پرونده و تکمیل مدارک و ثبت‌نام از طرف شرکت مذکور جهت اخذ سند مالکیت اقدام نمایند.

وی افزود: با توجه به تصویب قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول و پس از لازم‌الاجرا شدن آن مطابق ماده یک ماده ۱ قانون مذکور، کلیه امور و معاملات راجع به حقوق، عین و منافع اموال غیرمنقول ثبت شده از قبیل انتقال مالکیت و اجاره برای مدت بیش از دو سال، پیش‌فروش ساختمان اعم از اینکه به‌صورت سهمی از کل عرصه و یا اعیان باشد و تعهد به انجام کلیه موارد مذکور باید در دفاتر اسناد رسمی به ثبت برسد و عقود و معاملاتی که به ثبت نرسیده در هیچ یک از ادارات و محاکم پذیرفته نخواهد شد و فقط کسی مالک ملک شناخته می‌شود که در دفتر املاک سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور که ازاین‌پس در این قانون سازمان نامیده می‌شود ملک به نام او به ثبت رسیده یا ملک مذکور به طور رسمی به او منتقل شده یا از مالک رسمی به ارث برده باشد.

انتهای خبر/