رئیس گمرک تمرچین: به دنبال ایجاد مشکلاتی در خصوص قیمت خدمات در شرکت مستقر در گمرک تمرچین و اعتراض تجار،رانندگان و پیله ‌وران، این مشکل با حضور مسئولین شهرستانی حل شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی روژنیوز در خصوص افزایش قیمت‌های یک‌دفعه در ارائه خدمات شرکت آغری بار (مستقر در مرز تمرچین) این پایگاه خبری گفتگویی با علی‌اکبر اشرفی رئیس گمرک تمرچین ترتیب داده است که در ادامه باهم می‌خوانیم:

خبرنگار: در خصوص مشکلات به وجود آمده گمرک تمرچین، اعتراض تجار، رانندگان و پیله‌وران نسبت به افزایش ارائه خدمات شرکت آغری بار و نرخ خدمات بیان کنید:

در خصوص مشکلات به وجود آمده نرخ خدمات شرکت آغری بار در این هفته باید عرض کنم اداره صمت سال گذشته یک مصوبه مبنی بر افزایش قیمت خدمات تصویب کرده است که باید شرکت اعمال می‌کرد؛ اما پارسال که قیمت‌ها اجرا شد.

از طرف تجار، رانندگان و پیله‌وران به این موضوع اعتراض شد و برای اینکه به صادرات گمرک ضربه وارد نشود، سال گذشته قیمت‌ها اجرایی نشد و امسال هم که مصوبه قیمت‌های جدید در این برهه زمانی از طرف اداره صمت به شرکت ابلاغ شده بود بازهم اعتراضات به قیمت‌ها شروع شد کر در می اعتراضات در گمرک یک کارگروهی با دعوت از مدیرعامل شرکت مذبور تشکیل دادیم که قیمت‌ها کاهش پیدا کنند تا روند صادرات به هم نخورد.

در این جلسه مدیرعامل این شرکت ملزم شد قیمت خدمات را کاهش بدهد که این اختیار را داشت کاهش هم ندهد؛ چون افزایش قیمت‌ها کاملاً قانونی بود.

سال گذشته در پی افزایش قیمت خدمات و اعتراض تجار ۴۰ درصد کاهش قیمت داشتیم و امسال با مصوبه‌ای که از اداره صمت آوردند که اگر بخواهند اجرایی کنند ۵۰ درصد افزایش قیمت خدمات داشتیم اگر آن افزایشی که پارسال داشتیم با افزایش امسال حساب می‌کردیم ۱۰۰ افزایش قیمت می‌شد که نارضایتی پیدا می‌شد که تجار با شرکت‌های گمرک به مشکل برخوردند و با مذاکره‌ای که با مدیرعامل داشتیم قرار شد قیمت‌های امسال را ۴۰ درصد کاهش و تخفیف دهد و قیمت‌های مصوبه امسال را از اول سال ۱۴۰۳ اجرایی نماید.

خبرنگار: شکایت‌هایی که از شرکت خدماتی می‌شود مسئول رسیدگی چه کسی هست؟

اشرفی گفت: این رسیدگی به نوع شکایت بستگی دارد، اگر در مورد قیمت‌ها و نرخ ارائه خدمات باشد مربوط به اداره صنعت و معدن هستش و خدماتی که ارائه در چارچوب و اساسنامهٔ شرکت تعیین شده است شرکت ارائه نمی‌دهد و یا کوتاهی کند همان کسانی که از خدمات نتیجه نگرفته‌اند باید از مراجع قضایی شکایت کنند و در جایی می‌توانند به‌عنوان مدعی از ما هم کمک بگیرند تا در قرارداد فی ما بین که یک طرف گمرک هست آنها را لحاظ می‌کنیم و تا ایرادات را برطرف کند اگر هم برطرف نکند اجازه تمدید قرارداد را نمی‌دهیم و درهرصورت مراجع اعتراض به این شکایت به این نرخ‌ها شورای‌عالی نظارت و قیمت‌گذاری است.

رئیس گمرک تمرچین در ادامه بیان کرد: گمرک وظیفه مهمی در تنظیم و نظارت بر صادرات دارد. این سازمان نقش اساسی در جلوگیری از قاچاق کالاها، اعمال محدودیت‌ها و مقررات صادراتی دارد. برخی از وظایف گمرک در قبال صادرات عبارت‌اند از:

گمرک مسئول تعیین و اجرای مقررات مربوط به صادرات است. این مقررات شامل مواردی مانند محدودیت‌های صادراتی، نرخ‌های گمرکی، و مقررات بازرسی کالاها می‌شود.

گمرک وظیفه اخذ مدارک لازم برای صادرات کالاها از جمله گواهی‌نامه‌ها، مجوزها و مدارک دیگر است. این مدارک برای اطمینان از انطباق کالاها با استانداردهای موردنیاز در کشور مقصد و همچنین برای اعمال مقررات صادراتی اهمیت دارند.

گمرک به نظارت دقیق بر مرزها و صادرات از طریق مرزهای کشور می‌پردازد. این شامل بررسی کالاها، اسناد و مدارک موردنیاز برای صادرات است.

گمرک مسئول پایش و ثبت صادرات انجام شده است و نیز بررسی صحت اسناد و اطمینان از انطباق با مقررات صادراتی و جلوگیری از قاچاق کالاها است.

وی در پایان گفت: گمرک با تنظیم مقررات صادراتی، نظارت بر مرزها، اخذ مدارک صادراتی و اعمال محدودیت‌ها، نقش حیاتی در تضمین انجام صحیح صادرات و جلوگیری از مشکلات مرتبط با آن دارد.

انتهای خبر/