امام‌جمعه موقت پیرانشهر با بیان اینکه نماد صلیب ممکن است منجر به تضاد با اعتقادات دینی مسلمانان شود گفت: نماد صلیب به طور گسترده‌ای به‌عنوان نماد مسیحیت شناخته می‌شود، استفاده از آن توسط یک مسلمان می‌تواند منجر به سوءتفاهم شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی روژنیوز ماموستا رئوف عمری امام‌جمعه موقت شهرستان پیرانشهر در خطبه نمازجمعه این هفته گفت: مسلمانان اعتقاد دارند که از جشن‌هایی که باورهای دینی خود را نقض می‌کنند باید اجتناب کرد. میلاد برای مسیحیان جشن تولد عیسی مسیح است و مسلمانان باور دارند که این جشن در تناقض با عقاید اسلامی آنهاست. ازاین‌رو، برخی از مسلمانان باور دارند که شرکت در این جشن به ترویج یک باور دینی دیگر منجر می‌شود و ازآنجایی‌که اعتقاداتشان به این خصوصیات معتقد نیست، احتمالاً ترجیح می‌دهند از شرکت در این جشن پرهیز کنند.

رئوف عمری در ادامه بیان کرد: به‌علاوه، اینکه مسلمانان به‌صورت سنتی جشن‌هایی را که اصول ایمانی و فرهنگی‌شان را نشان می‌دهند برگزار می‌کنند می‌تواند شانسی برای رویت و محافظت از هویتشان باشد. بسیاری از افراد مذهبی اعتقاد دارند که حفظ هویت فرهنگی و مذهبی آنها از اهمیت بالایی برخوردار است و ازاین‌رو برگزاری جشن‌ها و مراسم فرهنگی و مذهبی خود را در اولویت قرار می‌دهند.

وی در ادامه اشاره کرد: عدم قبولی دین‌های قبل از اسلام از دیدگاه اسلام می‌تواند از دو منظر مورد بررسی قرار گیرد؛ اولاً، از منظر تاریخی و جامعه‌شناختی، این نقطه‌نظر بر این امر تأکید دارد که با ظهور اسلام و پیامبر اسلام، محمد (ص)، نظام دینی جدیدی به وجود آمد که جامعه اسلامی را شکل داد.

این نظام دینی شامل مجموعه اصول، احکام، و ارزش‌های مختلف است که برخی از آنها با باورها و روایات دینی قبلی مغایرت داشت.

ازاین‌رو، به‌عنوان یک نظام دینی جدید و کامل، اسلام ادعا می‌کند که قوانین و تعالیم قبلی را جایگزین کرده و به‌عنوان دین نهایی و کامل خداوند، به‌مانند قبلی‌های خود خاتمه بخشیده است.

ثانیاً، از منظر عقلانی، دین اسلام به‌عنوان یک دستگاه اعتقادی و اخلاقی، به‌مراتب کامل‌تر و تمام‌تر از دین‌های قبلی است. اسلام به معتقد است که تمامیت و کمال آن از جهت تسلیم و تابعیت از خداوند و تطابق بااراده اوست.

بنابراین، به عقلانیت‌هایی اشاره می‌کند که در دین اسلام باور بر این است که پیامبران قبل از اسلام نیز مسیر و هدف مشترک خداوند را پیگیری می‌کردند و ازاین‌رو، اعتقاد به پیامبران و کتب مقدس قبل از اسلام معتبر است؛ اما اسلام به‌عنوان دینی نهایی و با انقضای نهادن به وجود آمده است.

وی افزود: مسلمانان باور دارند که نمادها و امور مرتبط با دین مسیحیت، به طور مستقیم با عقاید و اعتقادات اسلامی مغایرت دارند. نماد صلیب به‌عنوان نماد اصلی مذهب مسیحیت، به‌خاطر معانی و مفاهیمی که در اسلام دارد، ممکن است موجب ایجاد تداخل در اعتقادات و هویت دینی مسلمانان شود.

در مسیحیت، صلیب به‌عنوان نماد فداکاری و عشق بی‌قید و بی‌شرط عیسی مسیح به انسان‌ها برای نجات آنها استفاده می‌شود. اما در اسلام، عیسی (ع) به‌عنوان پیامبری از پیامبران الله تصور می‌شود و مفهوم فداکاری او به صورتی که در مسیحیت به نمایش گذاشته شده، قبول نمی‌شود.

ازاین‌رو، استفاده از نماد صلیب ممکن است منجر به تضاد با اعتقادات دینی مسلمانان می‌شود.

نماد صلیب به طور گسترده‌ای به‌عنوان نماد مسیحیت شناخته می‌شود، استفاده از آن توسط یک مسلمان می‌تواند منجر به سوءتفاهم و اختلافات اجتماعی در جوامع دینی و فرهنگی مختلف شود.

این موضوع می‌تواند به تضادها در ارتباطات بین اعضای جوامع مذهبی و فرهنگی منجر شود.

جوانان ما نباید از این ماد در لباس و گردن‌آویزهای استفاده کنند و پدران و مادران مسئول این امر هستند که نظارت کنند.

وی ادامه داد: ازآنجاکه دین اسلام بر تعهد و تسلیم به اعتقادات و اصول خود تأکید دارد، بسیاری از مسلمانان از استفاده از نمادهای مرتبط با دین‌های دیگر خودداری می‌کنند تا هویت و اعتقادات دینی خود را تقویت و حفظ کنند.

این موضوع به‌عنوان یک بخش از احترام به اعتقادات دیگران و حفظ هویت دینی و فرهنگی خود تلقی می‌شود.

امام‌جمعه موقت پیرانشهر تصریح کرد: اسلام به‌عنوان یکی از اصول اساسی خود، حفظ عمومیت و امنیت جامعه را تأکید کرده است.

این دین به طور قطعی قتل و خونریزی را ممنوع و ناپسند تلقی می‌کند و اقداماتی برای جلوگیری از آنها را حمایت می‌کند. این امر از چند جنبه مطرح می‌شود:

۱. ارزش حیات: اسلام هر انسانی را به‌عنوان یک وحدت مستقل و بی‌قیاس ارزشی می‌پندارد. هر نفسی را که کشته شود، به معنایی گسترده‌تر، همانند کشتن تمام انسانیت است. به همین دلیل، اسلام از قتل و خونریزی به‌شدت انزجار می‌برد.

۲. اصل عدالت: دین اسلام بر اصل عدالت و برابری تأکید دارد. هیچ‌کس حق ندارد که به طور ناعادلانه و بدون دلیل موجه مرتکب قتل شود. این اصل عدالت در انتقالات و روایات اسلامی به‌وضوح مشخص شده است.

۳. حفظ امنیت و امنیت جامعه: اسلام به همه اعضای مجتمع مسئولیت حفظ امنیت را تحمیل کرده است. قتل و خونریزی منجر به نابودی امنیت جامعه می‌شود و برای اینکه اجتماع از سر و کله‌ای این گونه تهدیدات محافظت شود، اسلام کارکردهای مشخصی برای قبول‌نداشتن چنین عملیاتی تعریف کرده است.

وی در پایان گفت: در اسلام، تأکید بر مقابله با قتل و خونریزی به‌قدری قوی است که این موضوع به‌عنوان یکی از اعمال منفی و غیرقانونی که می‌تواند جامعه را تحت‌تأثیر قرار دهد، شناخته شده است. به‌علاوه، اسلام اقدامات خشونت‌آمیز و مخرب را که به قتل و خونریزی منجر می‌شود، محکوم می‌کند و تأکید دارد که اعضای جامعه باید ازاین‌گونه اقدامات خودداری کنند.

در زمان امامت و پیامبری، محمد (ص)، مسائل قتل و خونریزی و حفظ امنیت جامعه به شکل جدی موردتوجه و بررسی قرار گرفت.

در اسلام، احکام قانونی و جرایمی برای قتل و خونریزی تعریف شده است که هدف آن حفظ امنیت و حقوق انسانی جامعه است.

به‌طورکلی، اسلام از قتل و خونریزی به‌عنوان اقداماتی غیرقانونی تلقی می‌کند که علاوه بر آنکه به افراد زنده‌یاد ضرر می‌زند، به نابودی امنیت و ثبات اجتماعی منجر می‌شود. همچنین، این دین از هرگونه اقدام خشونت‌آمیز و مضر برای جامعه منع نموده و به احترام و حفظ حیات انسان‌ها تأکید می‌کند.

انتهای خبر/