امام جمعه موقت پیرانشهر گفت: شرکت در انتخابات تضمین‌کننده حق شهروندان به انتخاب ورود به فرایند سیاست‌سازی و تعیین سرنوشت کشورشان است. با شرکت در انتخابات، شهروندان می‌توانند فرم‌دادن به آرای، ایده‌ها و ارزش‌های خود کنند و به انتخاب نمایندگانی که باعث پیشرفت و توسعه جامعه می‌شوند، بپردازند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی روژنیوز نماز جمعه این هفته شهرستان پیرانشهر به امامت ماموستا قادر محمدزاده امام جمعه موقت شهرستان برگزار شد.

ماموستا محمدزاده در خطبه اول با اشاره به موضوع انتخابات پیش رو گفت: شرکت در انتخابات و انتخاب فرد اصلح برای هر جامعه اهمیت بسیار زیادی دارد. انتخابات فرصتی است که شهروندان به‌صورت مستقیم در فرایند تصمیم‌گیری دخیل شوند و تعیین‌کننده سرنوشت کشور و جامعه خود باشند.

وی ادامه داد: شرکت در انتخابات تضمین‌کننده حق شهروندان به انتخاب ورود به فرایند سیاست‌سازی و تعیین سرنوشت کشورشان است. با شرکت در انتخابات، شهروندان می‌توانند فرم‌دادن به آرای، ایده‌ها و ارزش‌های خود کنند و به انتخاب نمایندگانی که باعث پیشرفت و توسعه جامعه می‌شوند، بپردازند.

این نقش شهروندان در تدوین سیاست ساختاری اجتماعی و اقتصادی دارای اهمیت بسیار زیادی است. انتخابات همچنین فرصتی است برای ابراز نظر درباره مسائل مهم جامعه و انتخاب نمایندگانی که به این مسائل توجه کنند.

وی در ادامه بیان کرد: انتخاب فرد اصلح نیز بسیار اهمیت دارد. یک فرد اصلح قادر است نیازها و مطالبات شهروندان را به‌خوبی درک کرده و سپس برای رفع این نیازها بهترین تصمیم‌ها را اتخاذ کند. اصلح بودن یک فرد به این معنا نیست که با همه موافقت داشته باشد، بلکه این به معنای توانایی او برای گوش‌دادن به نظرات مختلف، اشتیاق برای اصلاح و بهبود سیاست‌ها و تصمیمات، و تمایل به اجرای اقدامات مؤثر و منصفانه است.

امام جمعه موقت پیرانشهر در ادامه تصریح کرد: شرکت در انتخابات و انتخاب فرد اصلح در رشد و توسعه سالم یک جامعه یک نقش کلیدی دارد. اگر شهروندان فرصت شرکت در انتخابات را از دست دهند یا افراد ناصالح را به‌موقع انتخاب نکنند، ممکن است فرصت‌های مهمی برای تغییر و بهبود اجتماعی ازدست‌رفته و نتایج منفی برای جامعه به وجود آید. ازاین‌رو، شرکت فعال در انتخابات و انتخاب فرد اصلح برای حفظ سلامت و تعادل دموکراسی ضروری است.

وی افزود: به‌عنوان شهروندان، ما مسئولیت داریم که از حقوق شهروندی خود به‌عنوان عضو فعال جامعه استفاده کنیم. بدون شرکت در انتخابات و انتخاب نمایندگان مناسب، امکان تعالی و پیشرفت جامعه به دست نمی‌آید. انتخابات فرصتی است که برای جامعه تعیین‌کننده سرنوشتی بهتر و روشن‌تر رقم بزند. ازاین‌رو، شرکت فعال در انتخابات و انتخاب نمایندگانی که قادرند نظرات و مطالبات مردم را بیان و اجرا کنند یک نیاز اساسی و ضروری برای هر جامعه دموکراتیک است.

در ادامه عنوان کرد: انتخاب فرد اصلح تأثیر فراوانی بر آینده یک کشور دارد. فرد انتخاب شده باید توانایی داشته باشد که با چالش‌های پیش روی کشور به‌خوبی برخورد کند و توانایی برنامه‌ریزی برای رشد و توسعه پایدار را داشته باشد. همچنین، اصول حاکمیت قانون و احترام به حقوق و آرای دیگران از مواردی است که یک فرد اصلح باید دارای آن باشد.

ماموستا محمدزاده در خطبه دوم نماز جمعه گفت: دعاکردن، استعانت از خدا و استغفار از درگاه الهی مفاهیم مهمی هستند که در قرآن وجود دارند و مورد تأکید قرار گرفته‌اند. قرآن به‌عنوان کتاب مقدس اسلام، دستورات و راهنمایی‌هایی را درباره دعاکردن، استعانت جویی از خدا و استغفار فراهم کرده است که این اعمال مانند ستاره راهنمایی برای زندگی مؤمنان عنوان شده‌اند.

وی در ادامه افزود: از دیدگاه قرآن، دعاکردن به معنای بیان نیازها، تمایلات و خواسته‌های انسان به خداوند است. این اعمال نه‌تنها یک وسیله برای بیان نیازها و خواسته‌های انسان به خداوند هستند، بلکه یک رابطه فرا بین انسان و خداوند ایجاد می‌کنند. قرآن در مورد دعاکردن می‌فرماید: “وَإِذَا سَأَلَکَ عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ ۖ أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ ۖ فَلْیَسْتَجِیبُوا لِی وَلْیُؤْمِنُوا بِی لَعَلَّهُمْ یَرْشُدُونَ” که به معنای “و هنگامی که بندگان من تو را از خودم سؤال می‌کنند، من نزدیکم. وقتی که او مرا خواند، من دعای دعوت‌کننده را مستجاب می‌کنم، پس به من پاسخ دهند و به من ایمان آورند تا هدایت یابند” (سوره بقره، آیه ۱۸۶).

در مورد استغفار نیز، قرآن به مؤمنان توصیه فرموده است که از گناهان خود پشیمان شوند و به خداوند توبه کنند. “وَإِنِّی لَغَفَّارٌ لِمَنْ تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا ثُمَّ اهْتَدَیٰ” به معنای “و من لطیف تا لطف نمی‌کنم به کسی که توبه کرد و ایمان آورد و کردار شایسته انجام داد و هدایت یافت” (سوره طه، آیه ۸۲).

در پایان گفت: از دیدگاه قرآن، دعاکردن، استعانت از خدا و استغفار از گناهان اعمالی اساسی و حیاتی هستند که در زندگی دینی و روحانی مؤمنان بسیار اهمیت دارند. این عبادات نشان از صمیمیت و تواضع انسان نسبت به خداوند دارند و به اوست که مؤمنین را موعظه می‌دهد تا به راه راست هدایت یابند.

انتهای خبر/