شهرستان ۱۶۰ هزاری نفری پیرانشهر سه دهه است که بدون سالن سینما برای مردم بوده است و این همواره از مطالبه عمومی مردم شهرستان بوده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی < <روژنیوز> > سینما جزئی از مهم‌ترین و پرطرف‌دارترین فعالیت‌های فرهنگی و هنری است که در شهرستان‌ها نیز جای خود را دارد. سینما به‌عنوان یک رسانه هنری، توانسته است تأثیر بسزایی بر جامعه داشته باشد و از طرف دیگر، به‌عنوان یک صنعت نیز، اقتصاد شهرستان‌ها را تحت‌تأثیر قرار داده است.

 

با گسترش فضای مجازی و افزایش استفاده از پلتفرم‌های آنلاین، سینما در شهرستان‌ها نیز به چالش کشیده شده است. اما با وجود این چالش‌ها، سینما در شهرستان همچنان جای خود را حفظ کرده و به‌عنوان یک فعالیت فرصت‌طلبانه و موردعلاقه بسیاری از مخاطبان خود را حفظ کرده است.

 

تاریخ نمایش نخستین فیلم در سینماهای آذربایجان غربی به سال ۱۳۱۰ برمی‌گردد؛ زمانی که سینما ایران در خوی با ۳۱۵ صندلی به‌عنوان نخستین سینمای استان فعالیت خود را آغاز کرد.

 

ارومیه که به‌عنوان مرکز استان ۳۰ سال پس از این تاریخ صاحب سینما شد و بعد از آن پیرانشهر صاحب سینمایی شد که بنام سینما فرهنگ به مالکیت آقای ستارزاده و بعد از آن به مالکیت آقای علی عبدالهی بود که امروزه دیگر اثری از آن در شهر نمی‌بینیم.

 

تقریباً کمتر از ۳ دهه است که شهرستان پیرانشهر هم صاحب سینما بود و مردم زیادی در آن زمان برای تماشای فیلم و اوقات فراغت به آن مراجعه می‌کردند، اما بعد همین مکان فرهنگی به یک مکان تجاری تغییر کاربری پیدا کرد و از آن زمان به بعد پیرانشهر بدون سینما ماند.

 

بر اساس بررسی‌های صورت‌گرفته جایگزینی مکان سینما به خیابان شهیدملارضا شیخ رشیدی و در مجتمع مروارید طراحی و ساخته شد؛ اما متأسفانه بنا به دلایلی و طراحی‌های اشتباه، شهروندان تا به امروز از آن محروم شده‌اند.

 

اکنون با افزایش جمعیت شهری پیرانشهر به بالای ۱۰۰ هزار نفر و جمعیت شهرستانی بیش از ۱۶۰ هزار نفر، شاید زمان مناسبی برای احداث یک سینما در این شهر است.

 

حتی قرار بر این بود که یک فرهنگ‌سرا در شهر پیرانشهر تأسیس شود که بعد از اتمام فونداسیون آن و علم‌کردن ستون‌های آن و علی‌رغم سفر رئیس‌جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تأکید وی برای ادامه ساخت آن ولی متأسفانه ساخت ساز آن نیمه کار مانده است و مثل خیلی از طرح‌های دیگر به تاریخچه طرح‌های پیرانشهر پیوسته است.

 

اما ما هنوز امیدواریم که دوباره اقدام ازسرگیری این طرح‌ها انجام شود تا مردم هم مکانی برای تفریح و هم مکانی برای آموزش بیشتر از مدرسه داشته باشند.

 

از مسئولین امر می‌خواهیم به این خواسته مردمی (ساخت سینما) جامعه عمل بپوشانند و محیطی سالم را برای مردم جهت گذران اوقات فراغت و بالابردن سطح فرهنگ فراهم کنند.

 

انتهای خبر/