روز دانشجو، روز رابطه شناسی بین علم و قدرت است از این منظر که دانشجویان در این روز، با دانش و آگاهی پیشرفت و تعالی کشور را به عنوان یک حق، مطالبه کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی << روژنیوز >> حمزه حاجی رئیس دانشگاه پیام نور گفت: واژه دانشجو، به اندازه کرامت و تقدس علم ودانش، پر معنا و با اهمیت است؛ به‌ویژه در جامعه ما، مقام شامخ «دانشجو» از ارزش و اعتبار بالایی برخورداراست. دانشجویی یک مقطع و یک دوره زمانی خاص نیست و صرفا عنوانی برای ورود به یک طبقه اجتماعی در جامعه به شمار نمی آید؛ بلکه دانشجویی، یک مکتب و مسیری مهم برای تحقق آرمان های بلند کشور به حساب می آید.

حمزه حاجی در ادامه بیان کرد: دانشجویان، محور تعلیم، تربیت و پژوهش اند و نقش مهمی در توسعه و پیشرفت کشور بر عهده دارند. به‌همین جهت، دانشگاه از جمله مهم‌ترین و حساس ترین مراکزی به شمار می رود که در استقلال یا وابستگی کشور تاثیر بسزایی دارد. از دانشگاه هميشه و در همه جا اين انتظار هست كه اولا: مهد علم، باور، اندیشه ورزی، تحقیق و پژوهش باشد؛ و ثانیا: نماد آرمان‌گرايي‌ و آرمان‌خواهي‌ ملت خود.

رئیس دانشگاه پیام نور پیرانشهر در ادامه اظهار کرد: به همین خاطر است که ملت بزرگ ایران دوشادوش مسئولان، به دانشجويان آگاه و مومن خود مي بالد؛ دانشجویانی که در عرصه های مختلف برای پیشرفت و اعتلای میهن اسلامی همه سرمایه های ارزشمند خود را تقديم آستان الهي نموده اند.

وی افزود: یکی از مناسبت های مبارک و سرنوشت ساز در تاریخ پر افتخار ایران اسلامی ۱۶ آذر ماه ؛ روز دانشجو است. شانزدهم آذر سال ۱۳۳۲؛ سالروز شهادت سه دانشجوی پاكباخته اين مرز و بوم است كه در جریان اعتراض به سفر معاون رئيس جمهور وقت آمريكا به پا خاسته بودند و اين روز، «روز دانشجو» نام گرفت و سندي شد بر استكبارستيزي، استقلال طلبی، آزادی خواهی، عدالت طلبی، آرمان خواهی و آرمان گرایی دانشجويان ايراني. زیرا در این روز، دانشجویان آگاه، بیدار و شجاع با نثار خون سرخ خود درخت تنومند و همیشه سرسبز آزادی و استقلال را در این کشور آبیاری نمودند تا فردایی بهتر بدون وابستگی و استثمار برای آیندگان رقم بزنند. این روز مبارک از آن زمان تاکنون، همواره یادآور مبارزات خستگی ناپذیر، رشادت ها و ایثار و فداکاری های این قشر فرهیخته برای تحقق آرمان های بزرگ ایران اسلامی می باشد.

وی با اشاره به قدرت مطالبه گری دانشجو در جامعه گفت: روز دانشجو، به معنای واقعی کلمه روز علم و آگاهی در خصوص مسائل و مشکلات جامعه و ارزیابی وضعیت کشور در ابعاد گوناگون می باشد. در واقع، شانزده آذر، روز مطالبه گری، نقد منصفانه، بیان مشکلات، ارائه راهکار برای حل مسائل، بررسی نقاط ضعف و قوت کشور، روز دفاع از حقوق ملت و در یک کلام روز دفاع از کشور و آرمان های بزرگ مردم است. در این روز، همه نگاه ها به دانشگاه و دانشجویان است و همگان بر اهمیت این روز واقفند و آن را ارج می نهند.

در پایان گفتگو وی افزود: به یک معنا، روز دانشجو، روز رابطه شناسی بین علم و قدرت است از این منظر که دانشجویان در این روز، با دانش و آگاهی پیشرفت و تعالی کشور را به عنوان یک حق، مطالبه کنند و مسئولان نیز، به عنوان یک وظیفه، خود را در برابر مردم و دانشگاهیان، نسبت به عملکردشان پاسخگو بدانند.

انتهای خبر/