در راستای توسعه روابط همه‌جانبه بین جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق، دومین نشست استان‌های هم‌مرز دو طرف با حضور مقامات عالی‌رتبه استانی در اربیل برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی روژنیوز ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ در راستای توسعه روابط همه‌جانبه بین جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق، دومین نشست استان‌های هم‌مرز دو طرف با حضور مقامات عالی‌رتبه استانی در اربیل برگزار شد. این نشست که به میزبانی استاندار اربیل و با حضورمحمدصادق معتمدیان استانداران آذربایجان غربی، نماینده مردم شهرستان‌های پیرانشهر، سردشت، میرآباد، نقده و اشنویه و فرماندار پیرانشهر از ایران و همچنین استاندار اربیل از اقلیم کردستان عراق و هیئت همراه برگزار شد، فرصتی مغتنم برای تبادل نظر و هم‌اندیشی در مورد راه‌های تقویت همکاری‌های فی‌مابین در زمینه‌های مختلف بود.

محور اصلی این نشست حول محور توسعه همکاری‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی بین دو منطقه می‌چرخید. در این راستا، طرفین بر ضرورت افزایش تعاملات اقتصادی و تسهیل مبادلات تجاری تأکید کردند. استاندار آذربایجان غربی دراین‌خصوص به افزایش ۲۵۰ درصدی ترانزیت، ۴۰ درصدی صادرات و تردد مسافری بین دو منطقه اشاره کرد و این موضوع را نشان‌دهنده ظرفیت‌های بالای موجود برای ارتقای سطح همکاری‌های اقتصادی دانست.

توسعه زیرساخت‌های مرزی و تسهیل تردد مسافران از دیگر مباحث موردبحث در این نشست بود. در این راستا، طرفین توافق کردند که برای رفع موانع موجود در زمینه تردد مسافران و همچنین توسعه زیرساخت‌های مرزی مشترک تلاش کنند. تردد مسافری از مرز کیله سردشت در حال حاضر انجام می‌شود و توسعه زیرساخت‌های این مرز از سوی ایران و عراق در دستور کار قرار دارد.

یکی از دستاوردهای قابل‌توجه این نشست، رشد چشمگیر مبادلات تجاری از طریق مرز تمرچین بود. این امر نشان‌دهنده ثمربخش بودن تفاهم‌نامه‌های امضا شده در اولین نشست اقتصادی دو طرف است که سال گذشته در ارومیه برگزار شده بود.

علاوه بر مسائل اقتصادی و مرزی، در این نشست بر ضرورت تقویت همکاری‌های فرهنگی، سیاسی و امنیتی نیز تأکید شد. طرفین توافق کردند که در زمینه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی و امنیتی با یکدیگر تعامل و همکاری داشته باشند.

در پایان این نشست، اسناد همکاری در زمینه‌های مختلف به امضای طرفین رسید. این اسناد شامل تفاهم‌نامه‌هایی در زمینه‌های اقتصادی، مرزی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی بود.

این نشست از جهات مختلف حائز اهمیت است. اولاً، این نشست نشان‌دهنده اراده جدی دو طرف برای توسعه روابط در همه زمینه‌ها است. ثانیاً، این نشست فرصتی برای تبادل نظر و هم‌اندیشی در مورد چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی دو طرف و یافتن راه‌حل‌های مشترک برای آنها بود. ثالثاً، این نشست می‌تواند به‌عنوان نقطه عطفی در روابط بین ایران و اقلیم کردستان عراق تلقی شود.

انتهای خبر/