رئیس شبکه دامپزشکی پیرانشهر گفت: ذابحین و خیرین محترم حتماً قبل از کشتار از سلامت دام کشتاری اطمینان حاصل کنند و نسبت به معاینه قبل از کشتار و تشخیص آبستنی اهتمام ویژه نمایند و مصرف‌کنندگان گرامی گوشت تحویلی قربان را حتماً قبل مصرف ظرف ۲۴ ساعت در دمای یخچال نگه دارند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی روژنیوز به مناسبت ایام ماه ذی‌الحجه و فرارسیدن عید سعید قربان، در خدمت آقای عباس شیخ رشیدی رئیس شبکه دامپزشکی هستیم تا در مورد ذبح شرعی و اسلامی از دیدگاه دامپزشکی به بحث و گفتگو بپردازیم.

خبرنگار: از نظر پزشکی، ذبح چه شرایطی دارد؟

عباس شیخ رشیدی: از نظر پزشکی بسته به امکانت موجود کشتارگاه و سایر آیتم‌های بهداشتی، سلامت دام و نظارت‌های بهداشتی حاکم بر عملیات حائز اهمیت است.

چه نکاتی در حین ذبح باید رعایت شوند؟

ذکر نام الله، روبه‌قبله قرارگرفتن دام، آرامش حیوان با بهر گیری از شوک الکتریکی و به‌کارگیری چاقوی تیز الزامی است.

نقش و جایگاه دامپزشک در فرایند ذبح شرعی چیست؟

نظارت شرعی، بهداشتی دامپزشکی در مرحله قبل از کشتار، بعد از کشتار، استحصال و در تمام مراحل عرضه تا رسیدن دست مصرف‌کننده اجتناب‌ناپذیر است.

چه روش‌هایی برای تشخیص سلامت حیوان قبل از ذبح وجود دارد؟

در مرحله قبل از کشتار دام به لحاظ بالینی توسط دامپزشک مربوطه تحت معاینه قرارمی گیرد و ازنظر آبستنی نیز تست می‌گردد

برای جلوگیری از انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان در حین ذبح چه نکاتی باید رعایت شود؟

کشتار دام بیمار در هر شرایط ممنوع است بعضی بیماری‌ها مانند هاری، شاربن، سل توبرکولینه و بروسلوز تست شده، تب برفکی و غیره قبل از کشتار قابل‌تشخیص هستند؛ ولی گسترده‌ای از بیماری‌ها از روی ضایعات ماکروسکوپی بافت‌ها و ارگان‌ها مانند پر خونی تورم کبد، طحال، اکتر نفریت کیست هداتید، سارکوسیست و سیستس سرک و غیره در بعد از کشتار قابل‌تشخیص هستند، بسیاری از بیماری‌ها از روی علایم کشتارگاهی مانند هاری و تب خونریزی دهنده کریمه کنگو قابل‌تشخیص نیستند.

در مورد حمل‌ونقل و نگهداری لاشه حیوان ذبح شده چه نکاتی باید مدنظر قرار گیرد؟

حمل‌ونقل دام باید تحت دستورات بهداشتی، قرنطینه‌ای باشد و لاشه ذبح شده بلافاصله استحصال و در اتاق پیش سرد دمای ۴ درجه به مدت ۲۴ ساعت قرار گیرد.

توصیه شما به مردم برای خرید گوشت سالم و بهداشتی چیست؟

حتماً ممهور به مهر دامپزشکی باشد و تحت نظارت سازمان دامپزشکی قرار گرفته باشد

چه روش‌هایی برای تشخیص سلامت حیوان قبل از ذبح وجود دارد؟

بهره‌گیری از معاینات بالینی و سایر امکانات پاراکلینیکی تشخیصی روش‌هایی برای تشخیص سلامت حیوان قبل از ذبح است.

ذبح شرعی چه تأثیری بر بهداشت و سلامت گوشت دارد؟

ذبح شرعی مقدم، موازی با اصول بهداشتی است و ارکان شرعی ذبح مکمل بهداشت کشتار است.

در پایان، اگر نکته‌ای هست که می‌خواهید به مردم در مورد ذبح شرعی و یا سلامت گوشت بگویید، بفرمایید.

در پایان در خواست می‌گردد ذابحین و خیرین محترم حتماً قبل از کشتار از سلامت دام کشتاری اطمینان حاصل کنند و نسبت به معاینه قبل از کشتار و تشخیص آبستنی اهتمام ویژه نمایند و مصرف‌کنندگان گرامی گوشت تحویلی قربان را حتماً قبل مصرف ظرف ۲۴ ساعت در دمای یخچال نگه دارند و جهت جلوگیری از بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو با استفاده از دستکش نسبت به آماده‌سازی و قطعه‌بندی اقدام نمایند.

انتهای خبر/