دکتر سلطانی ریاست دانشگاه آزاد اسلامی پیرانشهر در گفتگو با روژ نیوز در خصوص روایت ۱۲ فروردین ۵٨ ضمن تبریک این روز در مورد رفراندوم جمهوری اسلامی و اهمیت آن برای نوجوان و جوانان مملکت اظهاراتی بیان نمود.

ایشان گفت: برای درک بهتر شرایط بروز انقلاب و برگزاری رفراندوم، بایستی خودمان را در شرایط آن روز فرض کنیم جهان در دهه پنجاه شمسی، به وضوح جهانی دو قطبی و بر مبنای تقسیم بندی به دو اردوگاه سرمایه داری و کمونیسم بود.

ایشان در ادامه:تمامی کشورها بایستی خود را در قالب یکی از این دو اردوگاه تعریف می کردند. بخش سرمایه داری که به رهبری آمریکا بود شامل کشورهای غربی اروپا و سایر دولت هایی بود که خود را مستقیم یا غیرمستقیم پیرو مکتب امپریالیسم دانسته و از آمریکا حمایت های مالی و سیاسی می گرفتند. در دیگر اردوگاه، کشورهای اروپای شرقی و چند کشور آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین بودند که ضمن پذیرش سیستم حکومتی بر اساس کمونیسم و مخالفت با سرمایه داری، از رهبری فکری و مالی شوروی سابق برخوردار بودند.

وی بیان کرد:در چنین شرایطی انقلابی در ایران به وقوع پیوست که یکی از اولین شعارهای آن، “نه شرقی، نه غربی” بود. این یعنی بی اعتنایی به ابرقدرت های آن روز و در عین حال، تاکید بر مردمی بودن انقلاب داشت. در هر جای دیگری، اگر انقلاب بدون حمایت آمریکا یا شوروی اتفاق می افتاد بدون شک چنین اتفاقی، پیشاپیش محکوم به شکست بود همچنان که برای انقلاب اسلامی ایران نیز، چنین پیش بینی صورت میگرفت و اکثر سیاستمداران مطرح آن دوره، پیش بینی میکردند با دخالت مستقیم و غیرمستقیم آمریکا و شوروی – که انقلاب را ناهماهنگ با خود میدانستند- عمر جمهوری اسلامی بسیار کوتاه و حتی کمتر از دو سه سال خواهد بود. در عمل نیز، چند سال اول پس از انقلاب، ایران صحنه دخالت و دسیسه های مکرر هر دو ابرقدرت به ویژه آمریکا بود. دسیسه هایی که با وجود نابودی اردوگاه کمونیسم و یکه تازی آمریکا در عرصه سیاست جهانی پس از آن، همچنان ادامه دارد. اما دلیل عدم موفقیت دشمنان ایران در این چند دهه، غافل بودن از یک نکته کلیدی و اساسی است که همانا مردمی بودن نظام با تاکید بر آموزه های دینی می باشد. به عنوان مثال، با وجودی که انقلاب اسلامی دارای حمایت کامل مردمی بود و همه اقشار جامعه در به ثمر رسیدن آن نقش داشتند، امام بر برگزاری رفراندوم در اوایل سال ۵٨ تاکید داشتند. یعنی مساله ای که برای همه کاملا واضح بود و در اشتیاق عموم مردم بر شکل گیری نظام دینی، کسی شک نداشت، با این حال رهبر انقلاب بر انجام همه پرسی در کمترین زمان ممکن اصرار داشتند. چرا که نتیجه این کار، توانست به ابعاد انقلاب، بعد کمّی و عددی نیز بدهد. عدد ۹٨ درصد، یعنی اکثریت مطلق مردم، یعنی درصدی که جایی برای شک و شبهه باقی نمی گذارد که این انقلاب مردمی، مهمترین خواسته اش پایان دادن به حکومت شاهنشاهی با پیشینه چند هزار ساله و برقراری یک حکومت جدید بر مبنای جمهوریت و اسلام است.درخواستی که چنین پشتوانه مردمی داشته باشد پایه گذار نظامی شد که علیرغم توطئه ها و دشمنی های مداوم دول متخاصم، در اوج اقتدار به پیشرفت های روزافزون خود پس از دهه ها ادامه داده و منشا تحولات اساسی در زندگی و رفاه همه ایرانیان باشد.

#آری

انتهای پیام/