با توجه به تقارن ماه مبارک رمضان با سیزده بدر امسال اکثر قریب به اتفاق مردم تصمیم گرفته اند به احترام روزه داری در ماه مبارک رمضان یا در خانه بمانند و یا اینکه افطار را در پارک و بوستان ها و تفرجگاهها سپری کنند.

سيزده بدر از جمله روزهايي است كه  همه اقوام ایرانی به آن اهميت داده و به عنوان آخرين روز از تعطيلات نوروزي آن را گرامي مي داریم.

روايت است كه ايرانيان باستان در شروع سال نو بعد از ۱۲ روز شادي كردن كه به ياد دوازده ماه سال است، روز سيزدهم را فرخنده دانسته، به دشت و صحرا مي رفتند و با اين رسم دوره نوروز را به پايان مي رساندند.
در شهرستان پیرانشهر نيز همانند ديگر مناطق كشور، مردم ارزش خاصي براي اين روز قائل شده و سعي مي كنند اين روز را به خوشي سپري كنند.از جمله رسوم سيزده بدر در این منطقه اين است كه مردم قبل از بازگشت به خانه اقدام به جمع كردن سيزده سنگريزه، دعاي رفع نحسي و پرتاب سنگريزه ها به پشت سر مي كنند؛ چرا كه عقيده دارند با پرتاب اين سنگريزه ها به پشت سر و همزمان خواندن دعا، موجب رفع نحسي و مشكلات مي شود.ديگر رسوم نيز، گره زدن همزمان سبزه، دعا كردن و در نهايت آن را به آب سپردن است؛ زيرا اين باور وجود دارد كه جوانان و افراد مجرد در صورت گره زدن سبزه و دعا كردن، در سال جديد به آرزوي خود مي رسند.

امسال تقارن ماه مبارک رمضان با سیزده بدر باعث شد جمع زیادی از مردم تصمیم بگیرند به احترام ایام روزه‌داری یا در خانه بمانند و یا اینکه افطار را در پارک و بوستان ها و تفرجگاهها سپری کنند.

احترام به روزه داران همیشه در فرهنگ کوردها بوده و هست و دین مبین اسلام نیز در روایات مختلف به این مورد اشاره نموده که باید به روزه داران احترام بگذاریم علیرغم آنکه روزه نباشیم.

#ماه_امید

انتهای پیام /

  • نویسنده : ع.محمدی