رئیس مرکز بهداشت پیرانشهر: آغاز برنامه تشدید بازرسی سلامت محیط و کار کارشناسان مرکز بهداشت پیرانشهر به مناسبت نوروز ۱۴۰۳ در دستور کار این اداره قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی روژنیوز امین عشایری  رئیس مرکز بهداشت پیرانشهر گفت: در راستای کنترل و نظارت بر اماکن تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان، برنامه سلامت نوروزی واحد سلامت محیط و کار از ۱۵ اسفند شروع و تا ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ ادامه دارد.

وی در ادامه بیان کرد: در این برنامه کارشناسان سلامت محیط و کار علاوه بر بازدیدهای روزانه از اماکن تهیه توزیع و اماکن عمومی، در روزهای تعطیل در دو اکیپ در نوبت صبح و بعدازظهر از ساعت ۸ صبح الی ۸ عصر بر این اماکن نظارت دارند. همچنین در راستای تشدید نظارت‌ها بازدیدهای مشترک بازرسان بهداشت محیط با بازرسان تعزیرات حکومتی، اتاق اصناف و دایره اماکن عمومی روزانه انجام می‌شود.

وی افزود: ازآنجایی‌که نوروز یک‌زمان مهم برای مصرف مواد غذایی است، اجرای بازدیدهای بهداشتی و اطمینان از یک فرایند فروش مناسب از اهمیت بسزایی برخوردار است. این اقدامات به کاهش خطرات مرتبط با مواد غذایی آلوده و ناقص کمک می‌کند و نقش مهمی در حفظ سلامت عمومی جامعه دارد.

وی در ادامه اشاره کرد: این بازدیدها به‌منظور اطمینان از اینکه مواد غذایی باکیفیت مناسب و مطابق با استانداردهای بهداشتی عرضه می‌شوند، انجام می‌شود. وظیفه کارشناسان بهداشت در این بازدیدها شامل بررسی بهداشت کلی فروشگاه، اطمینان از عدم وجود آلودگی و نگهداری مناسب مواد غذایی است.

وی افزود: بازدید از محل‌های فروش مواد غذایی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. این بازدیدها به‌منظور جلوگیری از وقوع بیماری‌های ناشی از مصرف مواد غذایی آلوده یا نامناسب انجام می‌شود. به‌علاوه، بازدید کارشناسان بهداشت از محل‌های فروش مواد غذایی همچنین به کمک بهبود کنترل کیفیت مواد غذایی و تضمین سلامت عمومی جامعه می‌تواند برای کاهش خطرات بهداشتی مرتبط با مصرف مواد غذایی مفید باشد.

امین عشایری در ادامه تصریح کرد: در همین راستا از ابتدای شروع این برنامه، ۱۵ اسفندماه تا کنون، هشت پرونده تعزیراتی در گشت‌های مشترک با ادارات ذی‌ربط تشکیل گردیده است.

موازین اصلی که در این بازدیدها مورد بررسی قرار می‌گیرند شامل موارد زیر هستند:

۱. شرایط بهداشتی فروشگاه: این شامل عدم وجود آلودگی، نظافت و دفع زباله درست و همچنین رعایت اصول بهداشتی در محیط فروشگاه می‌شود.

۲. نگهداری مواد غذایی: کارشناسان بررسی می‌کنند که آیا مواد غذایی در شرایط نگهداری مناسب قرار دارند یا خیر. این شامل دماهای نگهداری، جایگاه مناسب محصولات و عدم استفاده از محصولات منقضی شده می‌شود.

۳. عدم وجود حشرات و آفت: بررسی می‌شود که آیا محیط فروشگاه و مواد غذایی تحت‌تأثیر حملات حشرات و آفت قرار دارند یا خیر.

۴. تمیزی و بهداشت فردی کارکنان: این شامل مواردی مانند استفاده از لباس‌های بهداشتی، دست‌های آشپزها و کارکنان و همچنین وسایل آشپزخانه می‌شود.

انتهای خبر/