وزیر نیرو در مراسم افتتاح بزرگترین طرح زیست‌محیطی غرب آسیا گفت: همه ما باید در حفظ و صیانت از این ثروت ملی کوشا باشیم و با مصرف بهینه آب، به احیای این نگین آذربایجان کمک کنیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی روژنیوز صبح امروز ۱۴ تیر ۱۴۰۳، شاهد حضور پرشور مردم پیرانشهر و مسئولین استانی در مراسمی مهم بود. در این روز، گامی بلند در جهت احیای نگین آذربایجان غربی، دریاچه ارومیه، برداشته شد.

علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو، در سفری به استان آذربایجان غربی، با حضور در شهرستان پیرانشهر، به همراه محمدصادق معتمدیان، استاندار آذربایجان غربی، کمال حسین‌پور نماینده مردم شهرستان‌های پیرانشهر، سردشت و میرآباد و جمعی از مسئولان استانی گام دوم بزرگ‌ترین طرح زیست‌محیطی غرب آسیا را افتتاح کرد. این طرح باهدف انتقال سالانه ۴۸۰ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه و احیای این گنجینه طبیعی اجرا شده است.

محرابیان در سخنرانی خود در این مراسم، با اشاره به جایگاه ویژه دریاچه ارومیه در هویت و فرهنگ مردم، گفت: “احیای این دریاچه، از جمله وظایف خطیر و اولویت‌های اصلی دولت سیزدهم است و در این راستا، اقدامات مختلفی از جمله اجرای طرح‌های انتقال آب، لایروبی و احیای تالاب‌ها در حال انجام است.”

وی با اشاره به اعتبار ۱۵۰۰ میلیاردتومانی اختصاص‌یافته به گام دوم این طرح، افزود: با بهره‌برداری از این گام، سالانه ۱۸۰ میلیون مترمکعب آب به مخزن کانی سیب اضافه می‌شود و از این طریق، شاهد افزایش قابل‌توجهی در حجم آب دریاچه ارومیه خواهیم بود.

وزیر نیرو همچنین با تأکید بر ضرورت مشارکت مردم در احیای دریاچه ارومیه، گفت: همه ما باید در حفظ و صیانت از این ثروت ملی کوشا باشیم و با مصرف بهینه آب، به احیای این نگین آذربایجان کمک کنیم.

وی در ادامه اضافه کرد: این طرح شامل احداث کانال و تونل به طول ۳۶ کیلومتر، احداث مخزن ذخیره آب به ظرفیت ۱۸۰ میلیون مترمکعب و احداث ایستگاه‌های پمپ‌زنی و تأسیسات جانبی است. همچنین، در ادامه این مراسم، عملیات انتقال آب از طریق کانال و تونل ۳۶ کیلومتری به سمت دریاچه ارومیه آغاز شد.

محرابیان همچنان در ادامه خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود با اجرای این طرح، شاهد تحولات مثبت زیست‌محیطی در منطقه و احیای تدریجی دریاچه ارومیه باشیم.

علاوه بر این، این طرح فواید دیگری نیز به همراه دارد، مثل؛ این طرح زمینه اشتغال اهالی منطقه را فراهم خواهد کرد. با اجرای این طرح، منجر به پیشرفت در بخش کشاورزی و دامپروری خواهد شد. همچنین؛ توسعه گردشگری به قطبی برای جذب گردشگر تبدیل شده و نتایج خوبی را به همراه خواهد داشت.

حاضران در این مراسم ابراز امیدواری کردند که با تلاش و همت مسئولان و مردم، شاهد احیای کامل دریاچه ارومیه و حال خوب دریاچه در آینده‌ای نزدیک باشیم.

انتهای خبر/