به مناسبت چهل و چهارمین پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و آغاز دهه فجر پایگاه تحلیلی خبری روژ نیوز مصاحبه ای با کمال حسین پور نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی انجام داد.

روژ نیوز.نهضت انقلاب اسلامی بر پایه کدام محورهای قرآنی و اسلامی شکل گرفت؟

کمال حسین پور: ببینید در اصل گفتمان انقلاب یک گفتمان کاملا اسلامی بود و پشتوانه آن هم قرآن و موازین قرآنی بود، معمار آن هم شخصیتی اسلامی بود. شعارها هم اسلامی بود. لذا آزادی، استکبارستیزی و ظلم‌ناپذیری و … از محورهای مشترک قرآن و انقلاب اسلامی هستند. اسلام و انقلاب به شکلی در هم تنیده شده اند که نمی توان آنها را از هم به شکل های جداگانه تصور نمود و منفک کرد.

روژ نیوز. چرا به رغم قدرت دنیایی پهلوی دوّم و حمایت خارجی از او، حضرت امام روح‌الله(ره) پیروزی نهضت را قطعی می‌دانستند؟
اگر پهلوی از قدرت دنیوی برخوردار بود و کل جهان استکبار را پشت سر خود می دید، حضرت امام خمینی از قدرتی معنوی و الهی برخوردار بود و مردم مستضعف پشت سر او بودند. به پشتوانه همین قدرت الهی بود که معمار کبیر انقلاب پیروزی این نهضت را قطعی می دانست. انقلاب دارای یک رهبر معنوی و فقیه بود و همین مسأله به مردم هم دلگرمی می داد.

روژ نیوز:انقلاب اسلامی چگونه معادلات جهانی در عرصه سیاست را بر هم زد؟
انقلاب اسلامی یکى از رژیم‌هاى قدرتمند و وابـسته را کـه از حمایت های کامل جهان استکبار برخوردار بود، سرنگون ساخت و تحولى سیاسى و بسیار بزرگی به وجود آورد. این انـقلاب وحدت جهان اسلام را با خود به ارمغان آورد و زمینه های تحولات سیاسى عظیم و بنیادینی را در منطقه و جهان فراهم آورد. شکل گیری جبهه مقاومت و قدرت گرفتن آن یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب است.

روژ نیوز: چرا انقلاب اسلامی مکتب و چرا گفتمان محسوب می‌شود؟
گفتمان انقلاب اسلامی، به نوعی تداوم حرکت تمامی پیامبران و به تعالیم الهی و آسمانی است، هسته و اساس گفتمان انقلاب اسلامی اسلام و هویت اسلامی است و گفتمان انقلاب اسلامی اصالت فطری و الهی دارد،

روژ نیوز:بزرگ‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی در چند جمله چیست؟
به نظرم مهمترین دستاورد انقلاب شکل گیری و قدرت گرفتن جبهه مقاومت و ایستادگی آن در برابر جبهه استکبار است.

روژ نیوز: وجوه تفاوت عمده انقلاب اسلامی با انقلاب‌های فرانسه، آمریکا، روسیه و چین چیست؟
انقلاب از نظر لغوی به معنای دگرگونی است، در سرتاسر دنیا گاهی این دگرگونی اتفاق افتاده و قدرت از دست گروهی به دست گروهی دیگر منتقل شده اما انقلاب ما فرق داشت، انقلاب ما یک انقلاب بنیادین و ریشه ای و مردمی بود. شعار و اهداف و غایت آن مشخص بود، از رهبری آگاه و فقیه برخوردار بود و ایدیولوژی داشت و مهمتر از همه از بطن و متن جامعه و مردم ریشه گرفت. بسیاری از انقلاب های دیگر بعد از مدتی شکست خوردند چون اگر تغییری ایجاد کرده بودند تغییری ظاهری و جزئی بود اما انقلاب اسلامی ایران اینگونه نبود.

روژ نیوز:اگر انقلاب اسلامی رخ نمی‌داد یا پیروز نمی‌شد ایران امروز، چه وضعیتی داشت؟
به نظرم در بهترین حالت همانند بسیاری از کشورهای منطقه، بسان گاوی شیرده در خدمت شرق و غرب و جهان استعمار بود. دیگر الان از این همه عزت و افتخار و استقلال سیاسی خبری نبود.

روژ نیوز:رخدادی چون انقلاب اسلامی را چه نوع آفاتی تهدید کرده و می‌کند؟
انقلاب از بطن و متن مردم ریشه گرفته لذا من فکر می کنم فاصله گرفتن از مردم می تواند بزرگترین آفت انقلاب باشد. ما هرجا که کار را به مردم سپرده ایم به نتایجی فراتر از انتظار دست پیدا کرده ایم، سنگینی جنگ بر دوش مردم بود لذا نتایج آن هم درخشان بود، در حال حاضر هم اگر کار را به مردم بسپاریم مشکلاتمان حل می شود. اقتصادمان اگر مردمی باشد، از این همه آشفتگی و نابسامانی نجات پیدا می کند.

روژ نیوز:آیا ما شاهد تحقق همه آرمان‌ها و غایات انقلابمان بوده‌ایم و اگر نه چرا؟
اگر به دستاوردهای انقلاب در حوزه های مختلف نگاه کنید، دستاوردهای انقلاب بعد از گذشت حدود نیم قرن از عمر آن بسیار متنوع و گسترده بوده است، ما راهی طولانی و پر پیچ خم را پشت سرگذاشته ایم و راهی دور و دراز برای رسیدن به اهداف را پیش رو داریم. نقدهایی وارد است و سنگ اندازی های زیادی در مسیر انقلاب انجام شده اما خوشبختانه روند و سمت و سوی انقلاب، روند و سمت و سوی درستی بوده است.

روژ نیوز:چرا انقلاب اسلامی تبدیل به الگوی محرومان و ستمدیدگان و مستضعفان عالم شد؟
انقلاب اسلامی از همان اول انقلاب محرومان و ستمدیدگان و مستضعفان بود. حضرت امام یک موی کوخ نشینان را به همه کاخ نشینان ترجیح می دادند، این انقلاب خونی تازه در شریان های مستضعفان جاری ساخت. مستضعفان جهان دیدند که می توان با دستان خالی در برابر جهان استکبار ایستاد و موفق هم شد. لذا این انقلاب الگویی برای آنان شد.

روژ نیوز:نقش حضرت امام خمینی(ره) رهبر کبیر انقلاب و جانشین ایشان حضرت امام خامنه‌ای در هدایت الهی و استمرار انقلاب اسلامی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
نقش حضرت امام خمینی(ره) به عنوان معمار کبیر انقلاب نقشی بی بدیل و استثنائی است. حضرت امام در شکل گیری و پیروزی انقلاب و تناور شدن این شجره طیبه بسیار موثر بودند و بعد از ایشان رهبر معظم انقلاب طابق النعل بالنعل راهشان را ادامه دادند. یعنی آرمان ها و اهداف انقلاب همان است که بود و در روند و سمت و سوی انقلاب هم تغییری ایجاد نشده است.

روژ نیوز:منظور حضرت امام خمینی(ره) از عبارت «صدور انقلاب» چه بود؟ آیا این اتفاق حاصل شده است؟

صدور انقلاب به معنای صدور آرمان ها و اهداف انقلاب با زور اسلحه نبوده و نیست، صدور انقلاب یک مفهوم فرهنگی دارد و بیشتر تاکید آن بر فتح قلوب متمرکز است تا فتح جغرافیا، انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب فرهنگی به معنای واقعی کلمه بود، به نظرم همین شکل گیری جبهه مقاومت یکی از نمودهای عینی صدور انقلاب است.

روژ نیوز:روحیه انقلابی چه معنایی دارد و انقلابی کیست؟

یک انسان انقلابی، منظم و دقیق است، بیشتر از آن که اهل حرف باشد عمل می کند، متعد و ایثارگر است، مصلحت جامعه را بر مصلحت خود ترجیح می دهد، پرکار و با برنامه است، خوش قول و گشاده رو است، مسئولیت پذیر است و اهل لهو لغو و لعب نیست. روحیه انقلابی یعنی ناسازگاری با ظلم، در کنار حق و مظلوم ایستادن و از آنها دفاع کردن، به نظر من کسی که روحیه انقلابی دارد باید به شدت استکبار ستیز باشد.

روژ نیوز:تصویر کلی ایران در پیش و پس از پیروزی انقلاب اسلامی چگونه است؟قبل از انقلاب تصویر یک ایران تابع و در اختیار استکبار در ذهن مردم جهان وجود داشت اما انقلاب اسلامی ایران توانست به صورت کلی این تصویر را تغییر دهد و تصویر یک ایران اسلامی مستقل و حامی مستضعفان و مظلومان در ذهن مردم جهان شکل گرفت و ماندگار شد.

#ایران_ما

#مردم_ما