امام‌جماعت مسجد امام‌حسین علیه‌السلام پیرانشهر گفت: امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر، از واجبات مهم دینی و اجتماعی است که در اسلام بر آن تأکید فراوان شده است. این فریضه، نقشی اساسی در اصلاح جامعه و ترویج فضایل اخلاقی ایفا می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی روژنیوز حجت‌الاسلام‌والمسلمین شیخ حجت طالعی، امام‌جماعت مسجد امام حسین (ع) پیرانشهر، در سخنرانی خود به مناسبت ماه محرم، امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر را پیام اصلی عاشورا دانستند.

وی افزود: امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر، از واجبات مهم دینی و اجتماعی است که در اسلام بر آن تأکید فراوان شده است. این فریضه، نقشی اساسی در اصلاح جامعه و ترویج فضایل اخلاقی ایفا می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به قیام عاشورا تصریح کرد: قیام امام حسین (ع) در کربلا، نقطه عطفی در تاریخ بشریت و اوج تجلی امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر است. امام حسین (ع) در برابر ظلم و ستم یزید و انحراف از مسیر اسلام سکوت نکرد و با نثار جان خود، فریضه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر را به زیباترین شکل به انجام رساند.

وی خاطرنشان کرد: حضرت سیدالشهدا (ع) در سخنان خود در طول سفر به کربلا، بارها هدف قیام خود را احیای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر بیان می‌فرماید. ایشان در خطبه‌ای در منزل بنی‌سعد می‌فرمایند: “من برای خوش‌گذرانی یا به دنبال حکومت و ثروت نیستم. من قیام کرده‌ام تا امت جدّم را از گمراهی و نابودی نجات دهم و امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر را اقامه کنم.”

وی افزود: قیام امام حسین (ع) درس‌های بزرگی برای ما دارد. یکی از مهم‌ترین این درس‌ها، اهمیت فریضه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر در حفظ دین و ارزش‌های اسلامی است.

وی در ادامه اظهار داشت: ما نیز باید با الگوگیری از امام حسین (ع) در برابر ظلم و بی‌عدالتی سکوت نکنیم و با ترویج معروفات و مبارزه با منکرات، در جهت اصلاح جامعه و احیای ارزش‌های دینی تلاش کنیم.

وی با اشاره به اینکه این فریضه الهی از ویژگی‌های تمام پیامبران الهی بوده، خاطرنشان کردند که امام حسین (ع) نیز در ادامه راه انبیا، به ترویج این فریضه پرداختند.

طالعی در ادامه، به نقش کلیدی امام خمینی (ره) در ترویج این فریضه در مسیر انقلاب اسلامی اشاره و خاطرنشان کردند: امام راحل با مبارزه علیه فساد و طاغوت زمانه، امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر را سرلوحه حرکت خود قرار دادند.

امام‌جماعت مسجد امام حسین (ع) پیرانشهر در ادامه، به روشنگری امام حسین (ع) در ابتدای نهضت عاشورا اشاره و خاطرنشان کردند: ایشان فلسفه قیام خود را مقابله با جریانات انحرافی و عدم بیعت با حاکمیت فاسد زمانه بیان کردند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین طالعی در پایان افزود: امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر، قلب پیام عاشورا بود. جایگاه این فریضه در قرآن، احادیث و سیره انبیا و ائمه اطهار همیشه جا داشته است.

انتهای خبر/