عثمان حسن‌زاده، کارشناس سیاسی و فرهنگی پیرانشهر، با اشاره به ویژگی‌های استاندار موفق، بر لزوم ارتباط نزدیک با مردم، درک مشکلات آن‌ها، و ایجاد تعادل میان توسعه اقتصادی و حفظ منابع طبیعی تأکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی روژنیوز عثمان حسن‌زاده کارشناس مسائل سیاسی و فرهنگی شهرستان پیرانشهر در خصوص ویژگی‌های استاندار کارآمد و قوی گفت: بدون شک هر شخصی که برای انجام کاری انتخاب می‌شود به‌ویژه استاندار، در مرحله اول باید دارای ویژگی‌های خاصی برای تصدی آن پست باشد تا بتواند در انجام آن موفق باشد این ویژگی‌ها می‌تواند شامل موارد بسیاری باشد از جمله، میزان سطح علمی، تجربه کاری، شخصیت کاریزماتیک، داشتن روحیه تعامل با افکار و قشرهای مختلف، و بسیاری از موارد دیگر تا اینکه بتواند در انجام رسالت مهم خود موفق باشد.

 

وی اشاره کرد: در همین راستا رسیدگی به مشکلات و گرفتاری‌های مردم در حوزه‌های مختلف به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین کارها و وظایف یک استاندار می‌تواند تا حد زیادی نقش یک استاندار را در بین افکار جامعه پررنگ یا کم‌رنگ کند.

 

وی افزود: لذا برای درک بیشتر مشکلات مردم و خود مردم باید یک استاندار از جنس خود مردم باشد، دردکشیده روزگار باشد، تجربه حضور و زندگی در بین مردم را داشته باشد، درک عمیقی از وضعیت موجود داشته باشد و در کل به مسائل و مشکلات و دغدغه‌های روز مردم آشنا باشد،

 

به قول شاعر: “به دریا رفته می‌داند مصیبت‌های طوفان را”

 

حسن‌زاده تصریح کرد: شخصی که به‌عنوان استاندار انتخاب می‌شود و به‌عنوان عالی‌ترین مقام اداری و دولتی کشور در یک استان، ادای وظیفه می‌کند بدون شک علاوه بر تسلط بر مسائل سیاسی باید نسبت به سایر موارد هم آشنایی کامل داشته باشد از جمله این موارد اطلاع از آخرین وضعیت منابع طبیعی منطقه است؛ لذا برای نگهداری از منابع طبیعی و منابع زیست‌محیطی باید تلاش و جدیدت زیادی به خرج دهد.

 

وی در ادامه اشاره کرد: ازیک‌طرف هم گاهی توسعه اقتصادی یک منطقه نیازمند حضور در طبیعت است؛ لذا در چنین مواردی مقام مسئول باید با بررسی آخرین وضعیت و شرایط نسبت به ایجاد تعادل در خصوص توسعه اقتصادی و حفظ منابع طبیعی بهترین تصمیم را اتخاذ نماید.

 

وی در ادامه اظهار داشت: توجه به زیرساخت‌های شهری و روستایی یکی از مهم‌ترین مسائلی است که شخص استاندار باید به آن توجه ویژه‌ای کند. متأسفانه اکنون بسیاری از مناطق شهری و روستایی کشور از نظر بهبود زیرساخت‌ها با مشکل مواجه هستند هرچند در طی چند سال اخیر شاهد رشد و توسعه بسیاری از مناطق شهری و روستایی بوده‌ایم؛ اما استاندار می‌تواند با سرکشی به‌تمامی مناطق شهری و روستایی و بررسی آخرین و وضعیت نسبت به توسعه و رشد و شکوفایی آنها اقدام کند.

 

وی در خصوص میزان توجهی به مشارکت مردم و شفاف‌سازی در تصمیم‌گیری‌ها بیان کرد: شخص استاندار و مجموعه کارکنان شاغل در استانداری باید ۱۰۰ درصد توجه خود را به میزان مشارکت‌های مردمی در همه موارد معطوف کنند و باید یکی از اولویت‌های مهم کاری خود را شفاف‌سازی قرار دهند.

 

کارشناس مسائل سیاسی افزود: مهم‌ترین اقدام در خصوص جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای توسعه استان ایجاد ذهنیت امنیت پایدار در منطقه است چرا که یکی از راهکارهای توسعه و شکوفایی هر منطقه‌ای ایجاد امنیت پایدار آن منطقه است، سپس بررسی راه‌های مشترک ارتباطی بین سرمایه گذران داخلی و خارجی است که می‌تواند نقش مهمی در جذب آنها در منطقه داشته باشد از دیگر راه‌های جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی ایجاد بسترهای لازم جهت انجام سرمایه‌گذاری در منطقه است که استاندار باید نسبت به آن اتمام ویژه‌ای داشته باشد.

 

وی در خصوص بلایای طبیعی و پدافند غیرعامل و وظیفه استاندار اضافه کرد: شخصی که به‌عنوان استاندار از مدیریت قوی برخوردار باشد می‌تواند با برگزاری جلسات مدیریت بحران قبل از وقوع هر نوع حوادث طبیعی و غیرطبیعی نسبت به مدیریت حوادث از جمله سیل و زلزله اقدام کند تا شاهد بروز کمترین خسارات از نظر مالی و جانی باشیم.

 

در این مورد لازم است که عرض کنم که دقیقاً لازم نیست که شخص استاندار باتوجه‌به وسعت محدوده جغرافیایی خود در محل حضور پیدا کند؛ ولی با به‌کارگیری مدیرانی توانمند در پست‌های حساس مدیریتی در سطح استان شهرستان نسبت به مدیریت این‌گونه حادثه به بهترین نحو ممکن اقدام نماید.

 

حسن‌زاده در خصوص توجه استاندار به بخش کشاورزی و دامداری گفت: توسعه پایدار و ماندگار هر منطقه و کشوری به کشاورزی و تا حدودی دامداری آن منطقه وابسته است دراین‌خصوص هم یک استاندار می‌تواند با نقش حمایتی خود و ایجاد سازوکارهای آسان جهت حمایت‌های لازم از کشاورزان و دامداران منطقه تأثیر مثبتی در بهبود وضعیت کشاورزی و دامداری منطقه داشته باشد.

 

کارشناس مسائل سیاسی فرهنگی در ادامه به نقش کلیدی استاندار در تقویت هماهنگی میان نهادهای محلی، دولتی و مردمی اشاره کرد و گفت: بهترین روش برای ایجاد هماهنگی و تعادل در میان بخش‌های محلی، دولتی و مردمی حضور شخص استاندار و مسئولان استانی و شهرستانی در بین لایه‌های مختلف مردم است. در واقع شخص استاندار به همراه تیم مدیریتی خود باید از تمامی ظرفیت‌های لازم جهت حضور در میان مردم استفاده کند تا با گوش‌دادن به دردها و حرف‌های مردم نقطه اشتراکی ایجاد کرده و تعادل و تعامل بیشتری بین نهادهای دولتی، محلی و مردم ایجاد کند.

 

انتهای خبر/