با آغاز کشت پاییزه غلات در پیرانشهر، بیش از ۲۲ هزار هکتار از اراضی آبی و دیم این شهرستان زیر کشت می‌رود. این اقدام در راستای طرح پایداری تولید و با هدف افزایش بهره‌وری کشاورزی و تامین امنیت غذایی منطقه انجام می‌شود.

کشت پاییزه غلات شهرستان پیرانشهر آغاز شده است. این کشت در بیش از ۲۲ هزار هکتار از اراضی آبی و دیم صورت می‌گیرد.

 

عمر علیپور، مدیر جهاد کشاورزی پیرانشهر، در این باره گفت: باتوجه‌به طرح پایداری تولید، ۱۲ هزار هکتار از اراضی زراعی آبی و ۱۰ هزار هکتار از اراضی دیم در سال جاری زیر کشت گندم خواهد رفت.

 

وی افزود: در سال جاری، سیاست جهاد کشاورزی پیرانشهر بر افزایش بهره‌وری از اراضی کشاورزی و به‌کارگیری تکنیک‌های مدرن کشاورزی استوار است. در این راستا، تأمین انواع بذرهای مختلف شامل بذور پرورشی، مادری و گواهی شده به‌صورت کامل فراهم شده و انواع ارقام محلی و مناسب شرایط اقلیمی شهرستان برای کشت پاییزه در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

 

مدیر جهاد کشاورزی پیرانشهر با اشاره به اینکه انواع بذر در طبقه‌های مختلف بذری به مقدار کافی در شهرستان موجود است، گفت: عمده ارقام قابل‌کشت در پیرانشهر در زراعت آبی شامل ارقام حیدری، میهن و پیش‌گام و در زراعت دیم شامل ارقام باران، واران، صدرا و هشترود است.

 

وی همچنین به اهمیت تأمین و توزیع کودهای شیمیایی اشاره کرد و گفت: برای حمایت از کشاورزان و تقویت رشد گیاهان، تا به امروز ۹۴۰ تن کود اوره، ۳۱۱ تن کود فسفاته و ۹۴ تن کود پتاسه در بین کشاورزان شهرستان توزیع شده است. توزیع این کودها بر اساس دستورالعمل‌های سازمانی انجام شده و تا پایان فصل کشت ادامه خواهد داشت.

 

عمر علیپور با تأکید بر اهمیت بهره‌وری و پایداری در تولید کشاورزی، افزود: این اقدامات در راستای بهبود تولید محصولات اساسی مانند گندم و جو انجام می‌شود. طرح پایداری تولید یکی از محورهای اصلی برنامه‌های کشاورزی شهرستان است که در آن از کشاورزان دعوت می‌شود با رعایت نکات فنی و بهره‌گیری از فنّاوری‌های نوین، عملکرد کشت خود را بهبود بخشند.

 

وی با اشاره به اهمیت استفاده از فناوری‌های نوین در کشاورزی، خاطرنشان کرد: تجهیزات و ماشین‌آلات کشاورزی مدرن در اختیار کشاورزان قرار گرفته است و برنامه‌ریزی‌های دقیقی برای بهینه‌سازی مصرف آب و استفاده از دستگاه‌های آبیاری تحت‌فشار انجام شده است.

 

وی همچنین به نقش پررنگ بخش تحقیقات کشاورزی در توسعه پایدار اشاره کرد و افزود: همکاری با مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌ها برای معرفی و استفاده از ارقام جدید و مقاوم در برابر شرایط اقلیمی خاص منطقه نیز از دیگر برنامه‌های جهاد کشاورزی پیرانشهر است.

 

عمر علیپور اظهار کرد: هدف اصلی ما افزایش تولید گندم و جو در این شهرستان است که می‌تواند به تقویت امنیت غذایی منطقه و کشور کمک کند. افزایش عملکرد تولید نه‌تنها به تأمین نیازهای داخلی کمک خواهد کرد، بلکه به افزایش درآمد کشاورزان نیز منجر می‌شود.

 

مدیر جهاد کشاورزی پیرانشهر در پایان تأکید کرد: باتوجه‌به اهمیت کشاورزی در اقتصاد پیرانشهر و نقش کلیدی این بخش در تأمین محصولات راهبُردی مانند گندم، تمامی برنامه‌ریزی‌ها و حمایت‌های لازم برای بهبود وضعیت کشاورزان در دستور کار قرار گرفته است.  این اقدامات بخشی از تلاش‌های دولت برای تضمین امنیت غذایی و افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی است که در نهایت به توسعه پایدار اقتصادی منطقه پیرانشهر منجر خواهد شد.

 

انتهای خبر/