وجود سگ‌های بلاصاحب و رها شده سطح شهرها برای همه مردم نگران‌کننده و در بیشتر شهرهای کشور و استان به‌عنوان یک معضل و یک دغدغه گریبان‌گیر است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی روژنیوز وجود سگ‌های بلاصاحب و رها شده سطح شهرها برای همه مردم نگران‌کننده و در بیشتر شهرهای کشور و استان به‌عنوان یک معضل و یک دغدغه گریبان‌گیر ادارات عضو کارگروه کنترل و جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب از جمله شبکه دامپزشکی، شبکه بهداشت، محیط‌زیست و به‌ویژه شورا و شهرداری شده است و گاهی موجبات نارضایتی و گلایه به حق شهروندان را نیز به دنبال دارد.

 

صفر تفاخر شهردار پیرانشهر دررابطه‌با این موضوع گفت: لازم است به عرض برسانیم که تاکنون شورا و شهرداری با همکاری و رایزنی با بخشی از ادارات و انجمن‌های حمایتی و خیرخواه تدابیر و اقداماتی نیز برای جمع‌آوری این سگ‌ها در سطح شهر پیرانشهر انجام داده است که می‌توان به راه‌اندازی اولین کمپ در کنار سایت کارخانه سه‌منظوره شهرداری و جمع‌آوری و زنده‌گیری بیش از چند صد قلاده سگ و نگهداری از آنها در این کمپ به‌عنوان اولین گام اشاره کرد.

 

شهردار پیرانشهر در ادامه بیان کرد: البته بنا به دلایلی خاص همچون مزاحمت اشخاص ناشناس و جلوگیری از سرایت بیماری باتوجه‌به نزدیکی محل نگهداری به شهر، به‌محض افتتاح سایت دفن جدید زباله در کلاوڕەش که در جای خود کاری بسیار بزرگ است، محلی نیز با امکاناتی در حد وسع و توان شهرداری از جمله با استقرار کانکس و فنس‌کشی احداث لانه تدارک دیده شد.

 

وی افزود: نهایتاً سگ‌های جمع‌آوری‌شده در سایت اول جنب ورودی شهر به سایت کڵاوڕەش انتقال دادە شد که متأسفانه دیری نپاید باز عده‌ای به دلایلی نامعلوم فنس‌ها را بریده و امکانات موجود را معدوم کرده بودند و با این عمل ناشایست بسیاری از سگ‌های جمع‌آوری‌شده مجدداً رهاسازی شدند.

 

در ادامه بیان کرد: شهرداری پیرانشهر با تشکیل چندین جلسه با مسئولین ادارات مربوطه و دخیل در این امر، شورا و شهرداری با برنامه‌ریزی دقیق، مستمر و مداوم به‌عنوان پاسخگویی به مطالبه به حق مردم، مصمم بر زنده‌گیری این سگ‌ها به‌صورت مستمر و مداوم است.

 

البته لازم به ذکر است ازبین‌بردن و معدوم کردن این حیوانات نیاز به فتوای شرعی دارد که از حوزه اختیارات ما خارج است و عقیم‌سازی هم با فرایند بسیار سخت به علت بار مالی هنگفت در توان شهرداری‌ها نیست.

 

شهردار پیرانشهر در ادامه تصریح کرد: شهروندان ضمن تأکید بر جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب توسط شهرداری، بعضی از دامداران روستاهای اطراف، حتی شهرهای هموار و صاحبان این‌گونه حیوانات از رهاکردن این سگ‌ها به هر دلیلی در اطراف شهر خودداری کنند که این موضوع بنا به گزارش‌ها موثق واصله معلوم گردیده و پرونده چندین نفر هم در این زمینه در دست بررسی است.

 

مورد دیگر اینکه از شهروندان از دادن غذا و خوراکی‌ها به این حیوانات خودداری نمایید؛ زیرا با این کار شرطی شده و باعث هجوم به عابرین از جمله زنان و کودکان در سطح شهر می‌شوند.

 

وی در ادامه اشاره کرد: از همه اشخاص حقیقی و حقوقی که مایل به همکاری با شهرداری در چهارچوب قوانین مربوطه برای جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب هستند دعوت می‌شود به واحد خدمات شهری شهرداری مراجعه کنند و همچنین انتظار داریم که همه ارگان‌ها، ادارات و انجمن‌های حمایتی از حیوانات و همشهریان عزیز پیشنهادها و نظریات راهبردی و عملی خود را مکتوب به روابط‌عمومی شورا و شهرداری ارسال کنند.

 

شهردار پیرانشهر در پایان گفت: اجرای طرح زنده‌گیری سگ‌های بلاصاحب توسط شهرداری پیرانشهر در راستای پاک‌سازی و تخلیه محیط شهری و رفاه حال همشهریان، توسط همکاران واحد خدمات شهری به‌صورت مستمر، بدون وقفه و تعطیلی، همه‌شب در سطح شهر انجام می‌پذیرد و تا به امروز ۱۲۰۰ سگ بلاصاحب جمع‌آوری شده‌است.

انتهای خبر/