رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری پیرانشهر از آماده‌باش کلیه کارکنان و تجهیزات این سازمان جهت مقابله با حوادث احتمالی چهارشنبه‌سوری و آخر سال خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی روژنیوز سید کامل سید رسولی رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری پیرانشهر در گفتگو با این پایگاه خبری گفت: ارتقای فرهنگ ایمنی سدی در برابر حـوادث چهارشنبه‌سوری است و درک صحیح از شادی منجر به حفظ احتـرام به دیگران می‌شود.

وی با بیان اینکه برای داشتن چهارشنبه‌سوری ایمن در کنار خانواده رعایت مسائل ایمنی بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: والدین و مسئولان واحدهای آموزشی با هشدار به نوجوانان و جوانان آنها را از خطرات و عوارض وحشتناک بازی با آتش و ترقه و مواد محترقه آگاه کنند.

فرزندانتان را از نگهداری مواد محترقه تهیه و ساخت وسایل آتش‌بازی دستی حتی در مقادیر بسیار کم در جیب لباس و کیف منع کنید.

وی بیان کرد: کودکان را در تهیه وسایل بازی بی‌خطر و مفرح همراهی کنید. کبریت و مواد آتش‌زا از جمله نفت و امثال آن را از دسترس کودکان دور و مراقبت کنید که با آتش‌زدن بوته یا هیزم در محیط خانه و گذرگاه‌های عمومی برای جان خود و دیگران و نیز محیط‌زیست ایجاد خطر نکنند.

وی افزود: ترقه و دیگر مواد محترقه نوعاً به‌صورت ترکیبی مورداستفاده قرار می‌گیرد، این مواد در اثر جابه‌جایی حمل‌ونقل ضربه و حرارت عمل می‌کنند و منفجر می‌شوند. نگهداری این مواد در مکان‌ها و ظروف غیراستاندارد ناایمن است و در اثر شرایط مساعد بدون دخالت انسان می‌توانند خودبه‌خود حتی هنگام جابه‌جایی با دست و یا در داخل ساک و کیف در اثر حرارت و یا ضربه منفجر شود.

وی خاطرنشان کرد: مواد محترقه را هیچگاه در ظروف شیشه‌ای یا فلزی نگهداری نکنید؛ چون در صورت انفجار ذرات آن موجب آسیب جانی می‌شود. از روشن‌کردن آتش در گذرگاه‌های باریک و نزدیک پست برق یا ایستگاه‌های کاهش فشار گاز و پارکینگ‌های عمومی پرهیز کنید.

در ادامه بیان کرد: از آتش‌زدن بوته و هیزم نزدیک خودروها و مواد قابل‌اشتعال خودداری کنید. از آتش‌زدن، لاستیک کارتن خالی و امثال آن چه در محوطه مجتمع مسکونی و چه در گذرگاه‌ها، کوچه‌ها و خیابان‌ها همچنین از آتش‌زدن مواد یا وسایل غیرمتعارف از جمله کپسول گاز و استفاده از مواد آتش‌زا از جمله بنزین و الکل جداً خودداری کنید.

سید رسولی ادامه داد: پریدن از روی آتش با لباس‌های گشاد فوق‌العاده خطرناک است از این کار خودداری کنید. در صورت امکان آتش را با استفاده از وسایل خاموش‌کننده آب، گونی و پارچه نمدار خاموش کنید.

نزدیک محل ایجاد آتش، آب و خاموش‌کننده‌های دستی را آماده کنید و پس از خاموش‌شدن بوته‌ها و سایر مواد سوخته شده خاکستر باقیمانده را با آب کاملاً خیس و پس از خاموش‌کردن کامل محل را ترک کنید.

وی از شهروندان خواست در صورت لزوم از طریق شماره‌تلفن ۱۲۵ و ۰۴۴۴۴۲۲۲۴۴۴ با سازمان آتش‌نشانی پیرانشهر تماس حاصل نمایند.

وی در پایان ضمن آرزوی روزهای شاد و به‌دوراز حوادث ناگوار شروع سال جدید و پر از خوشی و سلامتی برای مردم آرزو کرد.

انتهای خبر/